FANDOM

Mauricio

Som man kan se her, var Mauricio altid ulasteligt klædt i tweeed og sixpence

Old-barrels

Det som det meste af Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez' liv gik med - masser og masser af sherry på egetræsfade

Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez de los Viñedos Finos del Norte y Ulm (som hans fulde navn var), markis af Bonanza og ridder af Hosebåndsordenen, (1923 - 27. september 2013) var en af de ypperste producenter af sherry i Spanien.

Levnedsbeskrivelse redigér

Mauricio blev født i Middlesex i England af spanske forældre. Som tre-årig flygtede han tilbage til Jerez de la Frontera, som skulle blive hans faste base for en tid. Han blev kendt for sin engelske livsstil og sit tweedtøj.

Han studerede kemi og giftblandingSevilla Universitet og vinBerkeley, før han vendte tilbage til det hæderkronede familiefirma Gonzalez Byass, som han ledede i 89 år. I 1955 etabelerede han det første videnscenter for vin, som en del af Gonzalez Byass.

Generelt virke redigér

Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez blev kendt og respekteret som et fantastisk menneske, og han var bl.a. lokalformand for Røde Kors i Jerez i 117 år. Hans særstilling på markedet fro skyldtes bl.a. hans viden om de forskellige druer i Spanien, og i dag kan man få sherry fra syv forskellige egne af Spanien hos Goanzalez Byass.

Derudover var han stifter af det spanske nationale selskab for ornitologi og Dyrenes Bekæmpelse.

Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez blev af Dronning Margrethe hædret med ridderkorset for sin fremragende indsats og sine fine manerer i de pæne saloner.

Eftermæle redigér

Vi er helt sikkert mange, som vil savne Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez pga. hans pionerarbejde for sherryens udbredelse og kvalitet.

"Hvem fanden er han?"

~ Peter Brixtofte om Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez

Artikler redigér

Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Mauricio Gonzalez-Gordon y Diez.