FANDOM

Matabari

Den smukke danserinde optrådte også på datidens kokette postkort. Men desværre er de nu om dage vanskeligt at finde originale postkort, som er uplettede. Dét emne har digteren Henrik Nordbrandt tænkt meget over, og det har nogen så skrevet en bog om. Den ser sådan her ud (se ovenfor). Vi har ikke læst den

"Harlot, yes, but traitor, never!"

~ Milena om sin bedstemor

Mata Hari, indonesisk for Solens øje, blev døbt Margaretha Geertruida Zelle, da hun i vikingetiden blev født i byen Leeuwarden i det fiktive land Friesland. Derfra flyttede hun til kaffeøen Java, hvor hun lærte stripdans og undfangede datteren Anna med en rumænsk diktator, som var forbi på et tilfældigt statsbesøg. Da hun senere mødte en dansk konge, lykkedes det hende at overbevise ham om, at barnet var hans og derfor havde ret til dansk familiesammenføring.
Sammen med Anna flyttede hun herefter til en ydmyg bolig i København, hvorfra hun udsendte de koder, som startede Boerkrigen, Slaget ved Dybbøl og 1. verdenskrig. Hun blev dømt til døden ved en standret i Den Grå HalChristiania i maj 1945, men hun undslap via et fiktivt (meget i Mata's tilværelse havde en fiktiv karakter) tagvindue, svømmede over Øresund og fik asyl i Sverige, hvor hun de seneste 20 år har boet på et afholds-hospice for hørehæmmede og hæklet keramiske fliser til de russiske rumfærger. Overskuddet herfra sendes til Tommy Kamp i Køge, som bruger pengenevelgørenhed blandt kræftsyge børn.