FANDOM

"Slå mig!"

~ Masochist

"Næ, jeg vil ej!"

~ Sadist

"Kun det der kan lide fortjener at eksistere. Et sorgløst væsen er et uvæsentligt væsen"

~ Feuerbach

Masochisme er en sexual parafili, sagt på dansk, en passion for undertrykkelse, ydmygelse og smerte, som ofte imødekommes ved at lade sig binde og/eller blive mishandlet på den ene eller anden måde. Det er som sagt oftest forbundet med seksualitet, men kan også eksistere i andre forbindelser. Begrebets oprindelse er uklar, men visse historikere mener, at det opstod i slutningen af 1700-tallet, kort efter opdagelsen af latex.

Som fænomen har masochisme derimod eksisteret i adskillige årtusinder blandt menneskeheden, og flere millioner for det øvrige dyrerige[1]. Tager man et af de mest udbredte elementer i det menneskelige samfund, selveste religionen, kan det bla. påvises, at mange individer for eksempel står tidligt op om søndagen, helt imod deres inderste vilje,[2] for at høre det samme foredrag om og om igen. Derudover er den generelle afholdenhed også et tydeligt bevis på, at mennesket er i stand til at finde nydelse i ikke at nyde.[3]

Dog er masochisme som term et relativt nyere begreb, og mange folk ser på det som et tabu.[4] Det er derfor, at det klassiske scenario med masochistisk samleje altid foregår i en kælder et eller andet sted i Udkantsdanmark. Selvom der er en voksende forståelse for den mentale sygdom, har den endnu ikke fået samfundets anerkendelse. Eksperter mener, at det skyldes det paradoksale element af fornægtelse,[5] som findes iboende i masochismen.[6]

Paradoksal masochisme redigér

' "Samfundets manglende anerkendelse af 'masochisme skyldes det paradoksale, som er i det"

~ Ekspert

[7]

Her er en opsamlet liste over selvmodsigende masochisme-episoder:

*En masochist skal vælge, hvorledes han [8] vil tortureres eller ej. Han vælger ikke at blive det, da han ved, at det gør mest ondt at miste chancen for at blive tortureret.

*En anden masochist får samme dilemma, men vælger så at blive tortureret, fordi det gør mere ondt at mangle sin selvdisciplin over for nydelser (eller det modsatte).

*En tredje vælger også torturen, for så har han ikke noget, der gør ondt at tænke over, og det gør endnu mere .... [9]...

Ja, du har vist fattet budskabet nu.

Fetichistiske fodnoter redigér

  1. Se også artiklen: Lemminger
  2. Det kræver en stærk vilje at pine sig selv
  3. Se også den misvisende artikel om determinisme
  4. Se også kognitiv dissonans
  5. Dualdrig undervurdere fornægtelsens kraft
  6. Straf mig; jeg er slem!
  7. Denne fodnote har en vis forkærlighed over for tåbelige citater, så bøj dig ned og æd dit lort, spunkhovede!
  8. eller hun, hvilket oftere er tilfældet
  9. Hvis du ikke kunne gætte det, hvilket også er helt i orden, så skulle der have stået "ondt" til sidst