FANDOM

Masned1

Sådan har mange sørejsende oplevet Masnedsundbroen - især dem der gerne ville snyde lidt i Sjælland rundt

Masned2

Her ses problemet på dette dejlige gamle fotografi. Når en bro som er 201m ligger lige ved siden af én som er 3199m, så fortoner den mindste af de to sig hurtigt i hukommelsen.

Masnedsundbroen kaldes også "den glemte bro" på trods af millioner af togrejsende og bilister kørte over den specielt efter Fugleflugtsliniens indvielse. Det var bare det man lige skulle over når man var sluppet levende gennem Vordingborg og ja herregud hvor lang tid tager det at køre 201 m.

Derimod som rejsende på søen har den stolte klap-klapi-bro altid været en smuk nydelse når man kom fra søen af fordi man så kunne stoppe al togtrafik ved at insistere på at man skulle igennem.

Historie redigér

Masnedsundbroen blev tegnet af Niels Peder Christian Holsøe som var ansat som arkitekt i Statsbanerne og arbejdet på broen blev fremskyndet da en engelsk tankdamper ikke var ikke var i stand til at ramme den gamle bro så broen styrtede i havet.
Da broarbejderne som var i gang med den nye bro så det, leverede de en heltemodig indsats så broen stod færdig i 1935 lang tid før Storestrømsbroen.
I to år blev denne elegante bro nydt og beundret for sin simple plankonstruktion og af en eller anden grund har ingen mennesker forsøgt selvmord fra Masnedsundbroen.

Fremtid redigér

Da en ny Fehmarn-bro med dobbelte togspor er på tegnebrædtet og biltrafikken jo for længst bliver ført over Farø er chancen for at Masnedsundbroen bliver fuldstændig glemt overhængende. Man har derfor planlagt i Vordingborg Kommune at opføre et lille museum til ære for denne den første af Fugleflugtsliniens stolte broer for at ungdommen i fremtiden kan nyde broen.

Se også redigér