FANDOM

Marmelade

Fabriksfremstillet marmelade

Hjemmelavet

Hjemmelavet marmelade

Marmelade kan have mange forskellige farver, alt afhængig af hvad producenten propper i den (hvis du laver den selv, kan du jo selv bestemme). Det har en klistret konsistens, det minder lidt om snot, eller fyldet af en gullig bums. Marmelade består grundlæggende af knoglemarv fra en grævling, fælgerens og levertran. Alt afhængig af, hvilken smag du vil ønsker, bliver der tilsat ekstra ingredienser for at opnå den ønskede smag. Dette kan f.eks. være bacon på tube.

Oprindelse redigér

Hvis vi tager et kig tilbage i starten af 1900 tallet, var der en fyr ved navn Mogens Halmballe. Han var på vej til at bestige Mounth Everest, da han pludselig kom i tanke om han havde glemt sin ansigtscreme. Der var ikke andet at gøre, end at benytte dig af de ting han havde ved hånden, for at fremstille en mindst ligeså god ansigtcreme, som den han have betalt dyre domme for i Matas. På sig havde han levertran, så manglede han bare noget at blande i det. På sin vej fandt han en død grevling, derfra tog han knoglerne og knuste mellem to skeer. Han fandt ved et tilfælde en dunke fælgerens, og tænke, han måtte udnytte det. Han blandede de tre ingredienser sammen, og det fik en slimet konsistens, "perfekt" udbrød han. Men dog synes han der manglede lidt. Han fandt derfor et par svampe, og tilsatte saften fra den. Nu var den hjemme. Han smørte blandingen ud i hovedet, og ved et tilfælde fik han noget i munden. "Uuuuuhm" udbrød han, det kan jo også spises. "Maaaarrrmeladeeee" var hans første ord. Derved fik marmeladen sit navn.

Marmelade er også set i andre sammenhænge, f.eks.:

  • Harry Potter brugte marmelade til at smøre på indersiden af sin frakke, som derefter blev usynlig. Derved opstod usynlighedskappen.
  • Anni Fønsby bruger det som læbestift. Det er derfor hun altid har så fedtede læber.
  • Som tilbehør på en vaffel.

Dette var blot et udkast af, hvad der er set, man kan bruge marmeladen til. Du kan jo selv prøve at eksperimentere lidt...