FANDOM

Mear

Da billedmaterialet på marer er ganske sparsomt og fejlbehæftet, har vi herover og herunder valgt at vise begge eksisterende billeder af marer. Maren herover er en goth-model, beregnet til dyrkere af Nordisk Mytologi.[1] Gipsfiguren[2] herunder er indkøbt i en souvenirbodMallorca, og på undersiden af soklen er der med ret små bogstaver skrevet: EL MISTERIO DE LA PARÁLISIS DEL SUEÑO.[3] Vi formoder, at der er tale om etiketten fra et sovemiddel ...

Maer

Et mareridt[4] er et gammelt dansk navn for en sportsgren, hvor man bered en mare, indtil denne var blevet tam. Da en mare kan være mellem halvanden til to meter lang og kan veje op til 400 kilo,[5] kan en dygtig beridning af en mare kræve sin mand.

Mareridt i vikingetidenredigér

Vikingerne var nogle børster,[6] så hvis en mare ikke var redet til i løbet af et par timer, blev den som regel gokket ihjel[7] og smidt ud til hønsene som foder.

Mareridt i middelalderenredigér

Folk i middelalderen var nogle uoplyste, pestbefængte, religiøse fanatikere, og hvis en mare så meget som stak en brystvorte frem om søndagen i kirketiden, blev den ufortøvet indfanget og brændt på bålet.[8]

Mareridt i holocæntidenredigér

Nu om dage foretrækker de fleste at få deres marer redet til i udlandet (eller i Vestjylland, hvor ingen ser det), og marehviskere er begyndt at annoncere i Ekstra Bladet, fordi de mere følsomme typer blandt os[9] får diagnoser lydende på Massiv Arytmisk Reduktiv Endometastase. I en yderst empatisk artikel forleden i Politiken blev det udlagt som, at vores stressede nutidsliv giver os onde drømme.[10]

Sonnambulistiske annotationerredigér

  1. Modellen hedder Sleipner Zlutty
  2. du troede vel ikke at det var farmor eller mormor?
  3. nogle spanske ord
  4. engelsk hedder det bare "nightmare"; direkte oversat, en nattemær
  5. de kan faktisk veje endnu mere, men i den størrelse anses de for ubrugelige
  6. faktisk var børster fra vikingeskæg en stor eksportartikel i 900-tallet
  7. med en knortekæp
  8. blot én af forklaringerne på den massive skovdød i Europa i middelalderen
  9. sådan nogle som dig!
  10. ja, gentagne mareridt kan berettige dig til førtidspension