FANDOM

Google2
Den mægtige søgerobot Google er fuldstændig pjattet med Mandschauvinisme.

"Jeg kender kun én eneste ting,[1] der er værre end mandschauvinister,[2] og det er kællinger, der ikke gør, som der bliver sagt!"

~ Kernefar om mandschauvinisme

Mandschauvinisme refererer til dyden at tale nedsættende om kvinder.[3]

Historie redigér

Det startede i år 500 før Kristi fødsel hvor en mand ved navn E. Mule Bajerholm fik en kone som hed Rufus.[4] Deres ældste datters mor var kun en af forældrene, der var også en far. Og han begyndte tidligt med at råbe ting af sin kone og datteren som: "Du kan sgu heller ikke finde ud af noget fordi du er en kvinde", og "Hvis jeg ikke vidste bedre ville jeg tro at du havde patter".

Betydning redigér

Karakteristisk ved mandschauvinisme er at mandschauvinisme ofte er fuldstændig umuligt at kategorisere. I nogle tilfælde bliver en kommentar betragtet som mandschauvinistisk bare den indeholder ordet "jader",[5] og andre gange skal der en sætning som "alle kvinder stinker til at lave mad" til før det er chauvinisme.

Slutteligtredigér

Antifeministiske fodnoterredigér

  1. at tillægge "ting" følelser eller lignende karakteristika er et udtryk for antropomorfisme
  2. synonym for alle kønsmodne, ikke-sindssyge mænd, som heller ikke er bøsser
  3. I de gode gamle dage var det let at finde et sted, hvor man kunne sidde i fred og være mandschauvinistisk, uden at der var nogen som tog sig af dét.
    Mænd og kvinder levede mere hver sit liv, og så mødtes de lørdag aften, drak sig fulde og fik endnu flere børn i deres kulfyrede to-værelses lejligheder på stenbroen
  4. Alle nogenlunde intelligente mænd véd jo godt, at kvinder ikke er ét hak bedre, når det drejer sig om at kritisere mænd. Men hvis man skulle finde på at påtale dette paradoks over for dem, så svarer de, at det er et udtryk for deres basale ur-kvindelighed, og desuden et udtryk for den militante feminisme, som du kommer til at mærke i dén grad, hvis du ikke holder kæft lige nu, din skide mands-nazi-chauvinist-dyreplager!
  5. betyder "patter", for de som ikke vidste dét