FANDOM

Maler-Jørgen

Portræt af Maler-Jørgen

"Jeg har fundet stor inspirationi Maler-Jørgens mange værker"

~ Kurt Westergaard om afbrænding af Dannebrog i Arabiens Land

"Maler-Jørgen er en af de gode inden for malerbranchen"

~ Van Gogh om en indsamling for Støt Brysterne

Maler-Jørgen var en stor personlighed, som levede i det 13. århundrede. Han kan samenlignes med andre store personligheder som f.eks. Gravballemanden og Gorm den Gamle, for blot at nævne et par eksempler.

Maler-Jørgen var en stor maler, og var bl.a. med til at udvikle det banebrydende stof, dengang kendt som Blaxül, men idag kaldes det bare Akrylmaling.

Tragedien over dem alle redigér

Under den afsluttende fase af det, som skulle vise sig at blive Maler-Jørgens sidste mesterværk, skete en af de mest tragiske hændelser, nogensinde set i verdenshistorien. Som Maler-Jørgen stod der og var kreativ, tog tingene en meget uheldig drejning. Maler-Jørgen blev pludselig en kende for kreativ, da han fik den vanvittige idé, at male med sin tunge. Han indtog dermed en overdosis grøn akrylmaling oralt, og blev 2 timer senere erklæret død i sin egen kunstnervilla i det sydlige Jylland af en af sine kammersjukker, den daværende konge Valdemar 4..
Maler-Jørgens mund

"Det var det mest tragiske, men samtidig det mest smukke øjeblik i mit liv."

~ Valdemar 4. om det, som senere skulle vise sig at blive Maler-Jørgens største, og mest succesfulde værk.

Maler-Jørgen er senere blevet et hyppigt brugt eksempel på det, vi i dag kender som skæbnens ironi.

Skandalen redigér

Efterfølgende har Ekstra Bladet afsløret esbjerggensiske Jørgen Hansen i at have brugt det hellige navn Maler-Jørgen i hans firma uden at have ophavsret på dette navn.