FANDOM

Machu Picchu

Hende den lækre fra parallelklassen og hendes veninde var i ekstase, da de besøgte Machu Picchu. For hold kæft, hvor er der da flot

Machu Picchu er en forhistorisk by, som stadig ligger i det nuværende Andersbjergene i Sydamerika. Navnet Machu Picchu stammer fra urfolket, som sandsynligvis bare ville navngive byen, så det var let at omtale stedet.

Historieredigér

Machu Picchu blev anlagt i 1400-tallet, og er ofte blevet beskrevet som "inkaernes forsvundne by". Og det med god grund. For byen er placeret på en bjergtop i 2.500 meters højde i en lang bjergkæde[1] i det nuværende Peru. Den blev opført under ledelse af inkahøvdingen over dem alle - Pachacuti Sørensen - til gavn for guderne og andre religiøse sekter, som måtte have interesse i de skatte og rigdomme, som inkafolket besad[2].

Oprindelige dokumenter fra arkitekttegningerne afslører, at inkafolket ønskede at bygge på stedet af militærtaktiske årsager, hvor byen kunne fungere som inkaernes Maginot-linje, uden at nogen kunne indtage stedet, grundet dens placering så højt oppe.[3] Der kunne byen således fungere som handelscentrum for lokale bønder[4] og andre interesserede.

Desværre for inkaerne lykkedes deres taktiske placeringsstrategi ikke. Det tog således ikke gajolerne spaniolerne spanierne mange timer at indtage stedet[5]. Uheldigvis for de erobringslystne spaniere, havde de ikke tid til at hærge byen,[6] da der var blevet kaldt til siesta af deres general. Så de tog elevatoren hjem igen. Langsomt blev byen glemt, og den kunne således blive (gen)opdaget igen-igen, mange århundreder senere, af en heldig opdagelsesrejsende, hvis navn således ville blive nævnt i samtlige historier og fortællinger om Machu Picchu i fremtiden. Dette har vi dog herSpademanns Leksikon nægtet![7]

Noterredigér

  1. Kaldet Andesbjergene
  2. Lidt ligesom Paven i Rom i den katolske tro
  3. Det viste sig senere, at Machu Picchu blev forladt igen fordi folk kedede sig på den øde bjergtop. Desuden blev de også godt trætte af at skulle gå ned med skraldet
  4. Ja, der ér marker på bjergsiderne (!)
  5. sjovt nok, eftersom de havde krudt og kugler mod inkaernes stædige æsler og spidse høtyve
  6. Men de fik da voldtaget et par bedstemødre
  7. ingen ved, at det var Thor Heyerdahl