FANDOM

Märklin

Märklins prototype på en elektrisk togbane. Denne specifikt, indeholder 149 mikrofoner, sat i link med én central båndoptager og brugt under Den Kolde Krig.

Märklin er en germansk togfabrik, som blev opført ene mand af Carl Theodor Friedrich Brian Wilhelm Märcklin i 1849[1] på et stykke bar mark i Göppingen, som er provinshovedstad i den romerske republik Baden-Württemberg til venstre for Bayern. Märklin er blevet synonymt med "Elektrisk Togbane",[2] selvom virksomheden oprindeligt lavede dukkekøkkener, efterfulgt af dampmaskiner.[3] Virksomheden blev endelig oprettet i 1859,[4] og lavede i begyndelsen udelukkende legetøj til piger[5], men det år den unge Herr Alois Schicklgruber Jr blev født, besluttede man sig for også at lave legetøj til drenge. Ikke pga. af noget ligestillingskorstog, men fordi målrettede kampagner er et redskab til profitmaksimering. Modeljernbanen var født.

Kontroverserredigér

Det siges, at Märklins modeljernbaner, blev brugt som egentlige skala-modeller over naziernes tog til udryddelseslejrene, men dette rygte er dog aldrig blevet bekræftet[6].

Til gengæld er det et faktum, at det er Märklin der har leveret og -vedligeholder den strømforsyning, der kører Cern-reaktoren Spademanns kontrolcenterCayman Islands.

Elektriske fodnoterredigér

  1. Du skal ikke tro på alt, hvad du læser i fodnoterne!
  2. dog kun i Tyskland og det øvrige Skandinavien
  3. Inden du spørger: ja, ja, ja, Märklin opfandt dampmaskinen, internettet og wiki-fodnoten ...
  4. Dette skete da Carl Theodor Friedrich Brian Wilhelm Märcklin omsider var færdig med at bygge fabrikken op og der omkom af udmattelse. Første direktør blev derfor Carl Theodor Friedrich Brian Wilhelm Märcklins søn, Ib Märklin (han brød sig ikke om "c'et" i sit efternavn)
  5. Historisk lektie: dengang var det ikke "stigmatiserende"
  6. Og bliver det nok heller ikke, da rygtet blev opfundet til denne artikel