FANDOM

Byron

"Ak, han er dog en begavelse ikke ulig min egen... Hvad siger du - "mit spejlbillede"?"

~ Oscar Wilde

Lord George Gordon Byron, 6. Baron af Byron (f. 1788d. 1824) var en engelsk vanskabning der gjorde sig fantastisk kendt i sin samtid ved at skrive digte om alt fra blomster til skørtejægere. Som adelig var Lord Byron ofte i avisernes søgelys. I perioder hvor han ikke kunne slikke sit slikkede ydre i berømmelsen, sørgede den lumre karl Lord Byron for at anrette lidt skandaler blot for berømmelsen: under påskud af at "være forelsket", puttede han derfor adskillige unger i andre folks koner, hvilket resulterede i flere dannelsesrejser (jf. "At gå under jorden").

Den byronske heltredigér

Dette er et pænt og høfligt litterært udtryk, for en type karakter i bøger og digte, der overfor sine omgivelser optræder som en afstumpet og modbydelig slyngel - til tider deform - men inderst inde er en god far, vidunderlig elsker og slet ikke et dumt svin. Navnet bygger på Lord Byrons virkelige måde at være på, og bruges nu i flæng blandt folk der kender det.

  • Det er grundlæggende dette som mange kvinder tror at Peter Lundin og hans venner er.