FANDOM

Loch Ness Uhyret
Bestand Ukendt.
2007-Ulla-Terkelsen-foto-af
Videnskabelig klassifikation
Rige: Dyreriget. Menes det
Række: Ukendt.
Klasse: Da det ofte lader sig observere i nærheden af slotte, regnes det til overklassen.
Orden: Ukendt, grundet dyrets flygtige natur.
Underorden: Hierarkiet blandt Loch Ness-Uhyret er ukendt.
Familie: Den videnskabelige konsensus er splittet imellem Øgler og Pattedyr.
Slægt: Phantasmius
Art: Mysticus'.
Videnskabeligt artsnavn
Phantasmius Incredibilus
Groundskeeper Willie Keltisk Jernalder

Loch Ness uhyret Nessie, er en søslange i søen Loch Ness i Skotland.

I virkelig mange år har der været masser af historier om Nessie, og det første billede, der blev taget af hende, blev taget i 1934 af en engelsk kirurg. I 1976 blev det andet billede taget, og det har længe været beskyldt for at være svindel. Men det var før man kunne lave gode forfalskninger, så man har ingen beviser. Der er i øvrigt flere forskellige søslanger rundt omkring i verden. Blandt andet i Lake Champlain, som ligner Loch Ness lidt. Sverige har også en i Storsjön ved Östersund.[1] I hele verden er slanger velkendte.

Den europæiske folketradition har mange legender. Trolde, Nisser, Leprechauns, feer, journalister med kritisk sans, politikere med en hjerne. Men den største legende af dem alle er legenden om Loch Ness-Uhyret.

Dette fabeldyr har gennem århundreder tryllebundet Europas befolkning med sin flygtighed.

Hvilken dyregruppe tilhører Nessie?redigér

Willied

Loch Ness Uhyret's opdager

Pattedyr?redigér

Nessie
Nessie1
Nessiedod
Nessie2
Nessiegraf

Men hvilken dyregruppe tilhører disse slanger så?

Hvis Nessie skulle være et pattedyr ville man højst sandsynligt se Nessie meget oftere, fordi hun ofte skulle have været op til overfladen for at trække vejret. Det er derfor udelukket, at Nessie er en fugl af samme årsag.[2]

Krybdyr?redigér

Kan Nessie være et krybdyr?[3] Krybdyr kan ganske vist blive lige så store som Nessie,[4] men krybdyr kræver varme, for at være aktive. Vandet i Loch Ness er dog kun 11 °C.

Er Nessie en hermafrodit?redigér

En anden svaghed ved denne teori er, at temperaturen bestemmer, hvilket køn et krybdyræg udvikler sig til. Høj temperatur giver varme hunner og lav temperatur giver kolde hanner. I Loch Ness ville krybdyræg derfor sandsynligvis kun kunne udvikle sig til hanner, og adskillige vidner har sværget på, at Nessie er af hunkøn, hvilket jo udelukker hanner.

Fisk?redigér

Så er der kun én kategori tilbage: fisk. Nessie kunne være en fisk. Det passer også med hendes bevægelser i søen, og i overfladen. Men det lille hovede og den lange hals passede ikke på en fisk. Derfor er det umuligt at afgøre hvilken dyreart monstret tilhører. "Kirurgens foto" fra 1934 er et af de allerførste og stadig det mest berømte af alle Nessie-portrætter. Og kirurgen har netop fanget uhyret lige da det stikker sit hesteagtige hoved op af vandet.

Falskneripåstandeneredigér

Desværre har kirurgen fornylig også, kort før sin død, tilstået, at hans billede var arrangeret,[5] og derfor et falskneri. Og det samme er tilfældet med samtlige andre TYDELIGE fotos af uhyret. Derimod findes der en bunke mindre tydelige billeder, som måske, måske ikke, viser uhyret. Det synes dog klart for alle i dag, at Nessie ikke er i Loch Ness mere, da svaneøglen sandsynligvis blev ædt af en endnu større øgle, som var kommet svømmende fra Svalbard, drevet af sult og parringsinstinkt.

Undersøiske svømmefodsnoterredigér

  1. minder om Belgien, bare kedeligere
  2. Det skulle da lige være en svaneøgle
  3. Morfologiske undersøgelser viser, uden nogen som helst tvivl, at Nessie var en plesiosaur, som på dansk kaldes for svaneøgler. Plesiosaurer var store kødædende krybdyr, der ikke hører til dinosaurerne, da de er euryapsider
  4. omkring 42 meter
  5. efter aftale med Nessies dyrepasser