FANDOM

Lirekasse2

En lirekasse som de så ud i 1800-tallet. At den kun har 3 hjul i stedet for 4, er for at matche ejeren der kun har 1 ben i stedet for 2. Og dét har endda gigt.

En lirekasse er en kasse fuld af lir[1]. Indeni kassen sidder enten en dresseret abe eller en dresseret dværg og drejer på et håndsving der er forbundet til et tandhjul med teskeer fastgjort til hver tand. Når håndsvinget drejes, drejer tandhjulet, hvorefter skeerne ramler mod nogle gamle ølflasker der tilsammen spiller en relativt ensformig melodi[2].

Lirekassemandredigér

Lirekassemanden er den tøjlesløse og fordrukne bums, der triller kassen omkring og foregiver at spille på den. Lirekassemandens håndsving har ingen effekt, udover at minde aben- eller dværgen om at det er tid at få skeerne til at imponere omgivelserne med "Kammerat Napoleon"[3].

Hvordan man bliver lirekassemandredigér

Først og fremmest skal man Slåes til Lirekassemand, og det foregår altså ikke helt som at blive slået til ridder; man skal nemlig være rask og rørig, og derefter krøbling. Medmindre man har adgang til en større krig der kan blæse et ben eller en arm af[4], foreslår vi at man vader ind til et lokalvalg i Dansk Folkeparti og brænder en højskolesangbog medens man holder en dundertale for Socialdemokratiet - fem minutter senere er man slået til lirekassemand.

Husk dog lige, at spare op til lirekassen først.

Skal du høre lidt musik? Så klik på nedenstående

LoudspeakerEn autentisk lirekasse-melodi? [5]

Mere lirredigér

  1. Jf. Mjød, Strigler og Lurglam
  2. Altså ikke ulig Lorde.
  3. Fremfor den langt mere avancerede, originale, "John Browns Body".
  4. Eller én af hver, hvis man virkelig mener det.
  5. Originalversion fra 1911.