FANDOM

Lilyelbe

Lili Elbe i sin skønheds fuldeste[1] flor

"Tænk at den kønsforvirrede tøjte boede i min lejlighed!"

~ Oscar Wilde om én af Lili Elbes adresser

Lili Elbe (også kendt som Lili Ilse Elvenes) med det oprindelige navn Einar Mogens Wegener, var en skrupforvirret alkoholiker, der som én af de første mænd i verden åbenlyst blev anerkendt og accepteret for at døje med en meget ekstrem form for ødipuskompleks.

Transformationenredigér

Kunstakademiet i Københavnstrup mødte Einar den velformede kvinde Gerda Gottlieb, og de to giftede sig hurtigt. Herefter levede de af deres kunst og havde det fint, indtil den dag, da Gerdas vanlige model ikke dukkede op for at blive malet.[2] Einar trak i en kjole og fungerede som model for Gerda, men en dag skete katastrofen: Gerda sprang ud som lesbisk, hvorfor Einar begyndte at gå fast i kjole og kalde sig Lili Elbe i et despereat forsøg på at genvinde sin kones kærlighed. Dette skete dog ikke, og Einar begyndte at drikke mere og mere. I sin fordrukne fortvivlelse mistede Einar en dag kontakten med virkeligheden, og fik indopereret et par æggestokke i den tro at hans lesbiske eks-kone så ville synes om ham. Det skete ikke.

Hvad laver Einar så nu?redigér

Einar ligger nu om dage og rådner op et sted i Dresden, for Einar døde tilsyneladende af de komplikationer, der let tilstøder, når man får skåret pikken af, vrikket skridtet på vrangen og får indopereret organer af en type, man overhovedet ikke er født til.[3]

Se ogsåredigér

Minutia om Lili Elberedigér

  1. Alkoholisk talt. Lili Elbe drak tæt
  2. Gerda var vild med body painting
  3. Dette gælder også for tissekoner, der trækkes ud af kroppen