FANDOM

Lidenkirsten

Den sidst udgivede version af "Liden Kirsten". Desværre synges solisterne ikke af Morten Messerschmidt og Dot.

"Titelen var Sandeligen Skreven mäth Tanke paa mig Sälfh."

~ H.C. Andersen

Liden Kirsten er - i tekstmæssig henseende - skrevet af H.C. Andersen, i et af de få øjeblikke hvor han ikke skabte sig åndssvag eller spillede pik. Værket regnes som Danmarks Nationalopera, og er opført professionelt mere end 330 gange i København alene, så naturligvis er der næsten ingen der kender til den nu, måske bortset fra vekselsangen "Tavlebordsduetten"[1].

Tavlebordsduettenredigér

Når det nu, statistisk set, er det eneste fra operaen du har hørt (om), ligger vi særligt vægt på denne del[2]. Sangen her handler om de to forelskede, Liden Kirsten og Prins Buris, der spiller Strip-sang. Dvs. officielt spiller de terninger om beklædningsgenstande, men i praksis synger de bare skiftevis[3], hvor Prins Buris til sidst vinder Liden Kirstens kærlighed. Eftersom det er skrevet i midten af 1800-tallet, kan det sagtens klassificeres som egentlig Højromantik, og i dét lys, vinder Prins Buris både et uskyldigt kys, og et slag fisse.

"You think you are some kind of Big Shot, talking Trash on Xbox Live?"

~ Oscar Wilde om Prins Buris' sang.

Noterredigér

  1. Nå, dén kendte du heller ikke. Beklager forvirringen, kære Afskum.
  2. Skal noget genopfriskes, så se den gamle danske film "Krudt og Klunker", hvor ungen Emil synger de nu så glemte ord: "Hei Ungersvend, sig ikke Nei, drik Saftevand med mig!"
  3. Deraf stilen Vekselsang.