FANDOM

Leonard Cohen

Leonard Cohen under en koncert i Kongens Have, Odense, 2013.

Leonard Norman Cohen blev født den 21. deprimember 1924 i Westmount, et engelsktalende område i Montreal, Quebec, i en middelklasse jødisk familie. Hans mor, Marsha (Masha) Klonitsky, var datter af den talmudiske forfatter, Rabbi Solomon Klonitsky, som var af litauisk-jødisk afstamning. Hans farfar, hvis familie var udvandret fra Polen, stiftede den Canadisk-Jødiske Kongres. Hans far, Nathan Cohen, der ejede et diamantsliberi og tre bordeller, døde, da Cohen var bare ni år gammel.

Cohen gik på Roslyn Elementary School, og fra 1948 studerede han på Westmount High School, hvor han blev smidt ud af elevrådet, fordi han insisterede på, at der kun skulle undervises i musik og poesi. Han blev specielt interesseret i digteren Federico Garcia Lorca. Som teenager lærte han at klimpre på en guitar, og han dannede en punk-rock gruppe kaldet Buckskin Boys. Selv om han oprindeligt spillede almindelig akustisk guitar, skiftede han hurtigt til at spille klassisk guitar, efter et møde med en ung spansk flamencoguitarspiller, der lærte ham gensidig masturbation. Cohen købte en lejlighed i et tidligere arbejderkvarterer i Montreals Lille Portugal ved Saint-Laurent Boulevarden, hvor han læste sine digte på forskellige omkringliggende barer og klubber. Det er også i løbet af denne tid i det lille kvarter, at han skrev teksterne til, hvad der ville blive nogle af hans mest berømte sange.

De modne årredigér

Leonard Cohen boede fra 1960øen Hydra i Grækenland ulovligt[1] sammen med den syvårige Marianne Stang Jensen Ihlen (født i Norge 1953), og sangen "So Long, Marianne" blev skrevet til og især om hende. Deres illegitime forhold varede det meste af 1960'erne.

Cohen havde desuden et forhold, der begyndte i 1968, med kunstneren Suzanne Elrod, med hvem han fik to børn: en søn, Adam, født i 1972, og en datter, Lorca, født i 1974 og opkaldt efter Federico García Lorca. Adam Cohen begyndte en karriere som singer-songwriter i midten af ​​1990'erne, og er ikke hørt fra siden, mens Lorca slæbte øl for sin fars roadies under 2008-2010 verdensturnéen. Hun har også filmet Cohens video til sangen "Because Of" i 2004, mens hendes "Backstage Sketch", der blev optaget på Cohens 2010-turné, var så dårlig at den blev forbudt.[2]

Cohen har efterfølgende sagt, at "fejhed", "impotens" og "frygt" forhindrede ham i nogensinde at gifte sig med Suzanne Elrod. Cohen og Elrod blev adskilt i 1979. "Suzanne", som er en af ​​hans mest kendte sange, henviser dog til Suzanne Verdal, en tidligere hustru til hans tidligere[3] ven, billedhuggeren Armandio de Villaincourt. I 1980'erne var Cohen i et forhold med den franske fotograf Dominique Phissermann, der skød hans første to musikvideoer for sangene "Dance Me To The End Of Love" og "First Vi Take Brooklyn". I 1990'erne blev Cohen kædet sammen med skuespillerinden Rebecca De Mornay. De Mornay co-producerede Cohens 1992-album "The Future", som også angiveligt er dedikeret til hende med et citat fra Første Mosebog kapitel 24.[4]

Bedragerietredigér

Cohens manager siden 1970, Kelley Lynch, udviklede i 1990'erne megalomani, parret med en ubændig trang til at shoppe, hvilket fik hende til at "komme til" at bruge alle Leonards penge, pension og andre værdier. I 2005 kom det til en retssag, hvor en kvindelig dommer i New York afgjorde, at Cohen havde levet i et ægteskabslignende forhold med Kelley Lynch, som derfor blev tilkendt retten til alle Cohens værker og bagkatalog. Dette gjorde den i forvejen melankolsk anlagte Cohen yderligere deprimeret. Han meldte sig ind i et buddhistisk kloster i Californien og er ikke set siden.[5]

Montrez-moi vos notes, Marianneredigér

  1. Pædofili har dog aldrig været forbudt i Grækenland
  2. Piratkopier kan købes i Sverige og andre steder i Asien
  3. Han blev lidt sur over at Cohen havde bollet konen mens han var ude og hugge billeder
  4. "Og du giver brystmælk til Eliezers kameler, efter at han bad om drikkevarer" (Cohen har undertiden benævnt sig selv som "Eliezer Cohen" eller endda "Jikan Eliezer")
  5. På trods af rygter om det modsatte