FANDOM

Langen (latin: Vulva dypterygia) lever i de tusindvis af udenlandske skibsvrag, der via opkrævningen af århundreders Øresundstold - og den derpå følgende obligatoriske sænkning af de fremmede skibe, har samlet sig i et bredt bælte på havbunden fra Sofiero til Snekkersten. Men langen lever ikke alene her, den kan også findes under isen i Barentshavet, vest for Grønland, samt nord for New Zealand og Newfoundland, hen til den sydlige kyst af Island, Finland og Lolland, en lille smule omkring de britiske øer (Den spanske Armada) og langt mod syd til røverlandet Marokko, samt desuden midt inde i Middelhavet. Den aflange fisk, der har fået sit navn fordi den netop erlang, leverdybder fra 1,50 til 42 meters dybde, for det meste kun i vrag på en mudret eller let slimet bund. På engelsk kaldes fisken for Repugnant blackfish.

En kort bemærkning om oversættelse af fiskenavneredigér

Lange1

Billeder af fisk er generelt kedelige, så her et et billede af en anden Lange. Hun er gode venner med King Kongs blide lillebror, Leif Kong

Alle de oversættere, som oversætter det engelske "catfish" (sanskrit: Silurus glanis) til det danske "havkat (latin: Anarhichas lupus)", er hermed udnævnt til båtnakker og talentløse narre. En catfish er en malle.

Så fat det dog!

Se ogsåredigér