FANDOM

Landsbytosse

Landsbytossen Henry, på hans 14-års fødselsdag. Egentlig fylder han her 31, og har netop fået en fin lokumsbørste af sognet[1], men 14 er det tal han kan vise med fingrene.

Landsbytosse er en karrierevej, for den del af en given befolkning, der er for indavlede til at sidde på et beskyttet værksted, og for hæderlige til at sidde i Folketinget. En landsbytosse er noget omgivelserne ser på med massiv ambivalens, for på den ene side er ham keglen der bader i branddammen, fordi vand angiveligt "grisser" på et badeværelse, alt for pinlig at sidde ved siden af på kroen. Men samtidig er det også megavigtigt, at den lokale tosse er endnu mere sindssyg - og dermed sjovere og mere tosseagtig - end nabosognets tosse, der jo ideelt set, blot beskriver de andre i almindelighed.

At få den sjældne titel "Landsbytosse" , er bestemt ikke enhver forundt: Man skal gerne té sig, efter blot en halv øl[2], men uden at det kommer nogen på tværs. Dvs. gerne noget med at tabe 40 kr i et spil "Sorteper" medens man siger "Fisk", og tror at man spiller "Røvhul". Alternativt går rundt til jul, at stemme dørklokker, medens man synger salmer a la "En Rose så jeg Skide" og "Et barn er født med kæmpelem", og oprigtigt tro at Kristendommens Frelser hed "Jupiter".

Se ogsåredigér

Tossede tilføjelserredigér

  1. Til hans mund.
  2. Hvidtøl.