FANDOM

Vest

Til højre ses en lædervest, og en typisk situation, som den kender godt

Vest2

Hvis du er opkræver i et undergrunds-inkassobureau er du nok bekendt med d'herrer. Eller også er du selv den ene[1]

En lædervest er en brun eller sort beklædningsgenstand, syet af adskillige stykker forarbejdet dyrehud, oftest ko, og fungerer som en socialt acceptabel markør for ejerens status i lædermiljøet.

Hierakiredigér

Som antydet er der et næsten feudalt hierarki blandt folk, der bærer lædervest. Dette hierarki er oparbejdet løbende gennem mange år, og har nu nået en status, hvor myndighederne benytter det i deres administrative arbejde.

Brun Lædervest[2]
Typen der oftest består af ruskind, sidder som udgangspunkt kun hippier og folk, der ønsker en karriere som statist i en særligt racistisk western fra Hollywood. Hvis du er rødhud amerikansk indfødt og du ejer en brun lædervest, kan du regne med fast arbejde i film om alkoholisme, sociale problemer og etniske udrensninger.
Sort Lædervest m. Rygmærke[3]
Ja, du har helt ret: dette her er rocker-kategorien, og befolkes af folk med et selvværdnedsat, og skolekundskaberringe[4], at de kun kan acceptere sig selv, hvis de går rundt med en masse andre skaldede og snakker om, hvem fra De Unge Mødre de skal have barn med på denne prøveløsladelse.
Sort Lædervest u. Noget[5]
Denne gruppe er i bunden af lædermiljøet. Hvor rockerne og rødhuderne køber deres veste for klingende mønt, får den nederste gruppe deres læderveste tilsendt af kommunen, som kvittering for en ansøgning om førtidspension på baggrund af misbrug.

Se ogsåredigér

Lædernoterredigér

Leath12

ANNONCE

  1. Eller begge, hvis du er en skizofren stikker
  2. Dét her er lædervestenes overklasse, da brune læderveste er så sjældne.
  3. Dette her er "den store middelklasse".
  4. Jønke undtaget
  5. Dette er læderhierakiets underklasse.