FANDOM

Kwanzaa

Her ses opfinderen af Kwanzaa (ham i midten der ser sur ud) til en Kwanzaa-fest i 2003.

Kwanzaa er en racistisk højtid opfundet sidst i 1960erne for at hylde mangfoldighed, afrikansk forening og afro-amerikansk kultur. Kwanzaa fejres fra d. 26. december, bl.a. ved at tænde lys, æde sig i hegnet og give gaver, men opfinderen siger selv, at det overhovedet ikke er taget fra Julen.

Kwanzaas Syv Principperredigér

  • Umoja (Sammenhold): Her hentydes til sammenholdet mellem familie, samfund, nation og race, hvoraf sidstnævnte specifik er "Neger" i overordnet forstand, uden at tage det mindste hensyn til at der er en verden til forskel på en vestafrikaner og en somalier - og at der findes pygmæer, hvide og arabere i Afrika, bliver fuldstændig tiet ihjel.
  • Kujichagulia (Selvbestemmelse): I dette tilfælde, betyder ordet "Selvbestemmelse" blot, at børnene ikke længere skal hedde Terrence og Mary, men Tayshawn og Tamieka.
  • Jima (Kollektivt arbejde og ansvar): Det her går ud på at bygge og vedligeholde alt i fællesskab, og at gøre naboens problemer til dine egne.
  • Ujamaa (Samarbejdsøkonomi): Denne betyder, at afro-amerikanere åbner deres egne butikker, og nyder godt af dem i fællesskab.
  • Nia (Årsag): At gøre alt ovenstående, for at genopbygge deres forfædres historiske storhed[1].
  • Kuumba (Kreativitet): Dette punkt handler om altid at efterlade lokalsamfundet smukkere end da de modtog det. Om dette også omfatter den grafitti der altid følger med Hip Hop, vides ikke.
  • Imani (Tro): Den totale tro på, at de vil sejre til sidst.

Detaljerredigér

Kwanzaa2

Denne plakat skulle efter sigende sige alt om Kwanzaa...

...og det gør plakaten også, for den illustrerer Kwanzaa i en nøddeskal:

  • Den syv-armede lysestage er hugget fra jøderne.
  • Majskolberne er hugget fra mellemamerika.
  • Selve navnet Kwanzaa er Swahili, og kommer fra østafrika, medens afro-amerikanerne har sit ophav i vestafrika.

Hvilket så sætter hovedet på sømmet: Kwanzaa, der skal hylde afro-amerikansk kultur, har i sagens natur intet som helst med Afrika at gøre udover navnet, og selv dét er endda så som så.

Ritualerredigér

Kort sagt, gør de alt det de tror afrikanere gør: de tager farvestrålende tøj på, slår på tromme, danser hoppe-dans, pynter op med afrikanske masker o.lign. Enhver der har set tv, eller ligefrem været i Afrika, véd dog, at afrikanere i vid udstrækning gør stort set det samme som folk fra Euromerika, blot med færre penge. F.eks. består tøjet ofte af jeans og t-shirts, dansen er typisk diskoteks-dans og de afrikanske masker sælges til turisterne så der er plads til plakater med diverse pop-stjerner[2].

Udbredelseredigér

Her kommer vi til en fordrejning af virkeligheden, af dimensioner der kun ses når man skal afgøre antallet af af homoseksuelle i en given befolkning. Tilhængerne hævder, at Kwanzaa fejres af mindst 30.000.000 mennesker, alene i USA, og at det ALTID er blevet fejret overalt i verden[3].

Kritikerne - her forstået som Den Objektive Videnskab - anslår at Kwanza i USA kun fejres af 1-2.000.000 personer, hvoraf ca. 10% anslåes at være canadiere.

Noterredigér

  1. Det står ikke helt klart, om dette indbefatter at udnævne en række konger der - igen - kan sælge deres egne undersåtter som slaver til de hvide.
  2. Nu gør vi lige som Kwanzaa-fansene selv, og ser bort fra Tuareger, buskmænd, rige folk i biler, muslimer, kristne og dem der ikke ved hvilket land de bor i (men som stadig bruger mobiltelefon).
  3. Bemærk her, at højtiden blev opfundet i 1960erne, af én mand.