FANDOM

Kvit

Svend 'Dellepude' Pedersen var en flamboyant mand,[1] som i begyndelsen selv fandt på spørgsmål af aktuel karakter.[2] Efter en henvendelse fra FBI-chefen J. Edgar Hoover blev denne praksis dog ændret

Kvit eller dobbelt er et tv-koncept, som blev udtænkt af programchef Svend Pedersen fra den danske statsradiofoni i oktober 1953.
I den første version skulle en deltager svare på multiple choice spørgsmål, og hvis svaret var rigtigt, vandt de ét pund kaffe. Hvis de svarede forkert, faldt de gennem en lem i gulvet og ned i et bur med sultne løver. Denne version blev dog lagt i mølposen, da løverne under en generalprøve brød ud af buret og spiste løs af publikum.
I den følgende versionering var kaffen skiftet ud med smuglercigaretter og løverne erstattet af giftslanger, men så opstod der et problem med at få deltagere, da ingen havde lyst til at risikere et bid fra en sort mamba eller en gul kanariefugl blå krait.
Den tredje udgave af quizzen, som kom i november 1955, var derimod uden slanger og andre former for straf til de frygtsomme kujoner deltagere, som nu fik mulighed for at vinde pengepræmier og efterfølgende endda kunne fordoble indsatsen, hver gang de svarede rigtigt. Det var denne version, som blev godkendt og senere brugt i dansk tv.

Foreliggende fodnoterredigér

  1. Han var i besiddelse af en nærmest sygeligt stor libido
  2. Svend havde en magisk krystalkugle, som satte ham i stand til at se ind i fremtiden (i hosstående tilfælde spørger Svend ind til en begivenhed, som først finder sted 12 år senere)