FANDOM

Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit eller blot "Thep" i blandt venner blev født i 1845 og døde i 1912.

Liv og levned redigér

Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit udemærkede sig ved at være indehaveren af verdens længste navn, men så heller ikke så meget andet, da Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit faktisk var en meget kedelig og middelmådig mand, hvis højeste ambition var at blive formand for den lokale frimærkesamlerklub, udelukkende så han kunne navngive den Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit's frimærkesamlerklub.

Navngiving redigér

Det største mysterium vedrørende Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit er nok: "Hvordan endte Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit med at få sit noget særprægede navn.

Svaret ligger hos hans mor, der operede som en såkaldt "golddigger"[1] i de nordøstlige dele af Indien og Laos, samt de dybere dele af Vietnam omkring 1845-1849. For at lokke rigmænd til at gifte sig med hende, tilbød hun at lade dem give et navn til hendes søn, hvilket de var for narcissistiske til at modstå. Lille Krung Thep Mahanakhon Amon Rattanakosin Mahinthara Ayuthaya Mahadilok Phop Noppharat Ratchathani Burirom Udomratchaniwet Mahasathan Amon Piman Awatan Sathit Sakkathattiya Witsanukam Prasit, som til at starte med bare hed "Krung", fik flere og flere navne sat på sig efterhånden som hans mors bunke af vielseattester og skilsmissepapirer steg og steg[2]

Fodnoter redigér

  1. Selvom det sandsynligvis hed "skøge" dengang.
  2. Det skal nævnes at Prasit delen var en modbydelig spøg som hans sidste papfar, en særdeles ond brite, stod bag.