FANDOM

Krom

Krom kan frembringe et epidemisk angreb på bil-lak. Når den slags sker, er løsningen at flytte i ghetto.

Krom er et grundstof, der har symbolet Cr og atomnummer 24. Det er det første element i gruppe 6. Det er et stål-gråt, skinnende, hårdt og sprødt metal, som kan opnå en højpoleret glans, modstår anløbning og har et højt smeltepunkt.

Krom er det hårdeste af alle kendte metalelementer i det periodiske system, og det er uden lugt og smag. Navnet på elementet er afledt af det græske ord "chroma" (χρώμα), som betyder farve, fordi mange af kroms forbindelser er intenst farvede.

Kineserkromredigér

Kromoxid blev brugt af kineserne i Qin-dynastiet for over 2.000 år siden til at forkrome metalvåben, der blev fundet med den kendte terrakottahær. Krom blev opdaget som et element, efter at det kom til den vestlige verden i form af det røde krystallinske mineral krokoit i 1761, efter oprindeligt at have været brugt som et pigment. Louis Nicolas Vauquelin fik først isoleret krom fra dette mineral i 1797. Siden Vauquelins første produktion af metallisk krom, er små mængder krommetal blevet opdaget i sjældne mineraler, men disse bruges ikke kommercielt. I stedet er næsten alt krom komm]]ercielt udvundet fra malm, som er jernchromoxid (FeCr2O4). Krom er nu også den væsentligste kilde til krom for krompigmenter og kromprinser.

Sådan laver du krom i samtalekøkkenetredigér

Krommetal og ferrokromlegeringer bliver kommercielt fremstillet af krom ved silicotermiske eller aluminotermiske reaktioner eller ved ristning og halal-udvaskningsprocesser. Krom har vist sig at være af høj værdi på grund af stoffets høje korrosionsbestandighed og [hår]dhed. En vigtig udvikling var opdagelsen af, at stål kan være meget modstandsdygtig over for korrosion og misfarvning ved tilsætning af metallisk krom til fremstilling af rustfrit stål. Denne fremgangsmåde bruges sideløbende sammen med forkromning (galvanisering med krom) omfatter i øjeblikket 85% af den kommercielle anvendelse af elementet mens ansøgning om kromforbindelser danner resten.

Bling-Blingredigér

Krom er en af de væsentigste bestanddele i Hip-hop, hvor man har fremelsket en subkultur som forkromer alt. Vitterligt: Alt!

Ure, armbånd, tænder - Hele molevitten skal forkromes, således at den gængse hip-hopper fuldstændig går i et med sit badeværelsesarmatur.