FANDOM

Kontrapunkt

I 1971 var der i Skandinavien et tv-program, der hed Kontrapunkt og handlede om at gætte musiknumre fra YouTube og Dansktoppen

Kontrapunkt er en kunstnerisk metode, som anvendes i film, litteratur og musik.
Konceptet består i at få en idé, som man så finder en modsatrettet idé til at komplementere, så de to begreber eller manifestationer både negerer, ophæver og supplementerer hinanden på en kontrapunktisk facon.

Kontrapunktismeredigér

For cineasterredigér

Ud over den sædvanlige formel for film, hvor der er et plot, én romance, tre kriser og en Hollywood-ending, så ynder intellektuelle filminstruktører at krydre deres ouevres med kontrapunktiske moves. Fx kan de finde på at sætte blid strygermusik til billeder af øksemord (eller omvendt), og hvis der er parallelle forløb i handlingen, kan man være sikker på, at hvis den ene skuespiller får pigen, han drømmer om, så får hans modspiller klamydia, som han smitter kæresten med, hvorefter hun begår selvmord. Dét er nemlig kontrapunktisk, og det er for øvrigt også nævnt i filmloven, paragraf fem.

For fattereredigér

Nogle forfattere har forsøgt at introducere kontrapunktisk litteratur, hvor en roman fx kan have to slutninger, eller det samme handlingsforløb beskrives af tre forskellige personer (i tre separate bøger), hver ud fra sin optik. Men generelt kan man sige, at kontrapunktet ikke rigtig hører hjemme blandt bogstaverne, med mindre man vil lave grafisk kunst af dem (dette gælder også for litteratur, skrevet med runer eller semaforer).

For komponisterredigér

Da komponisten Palestrina i 1500-tallet opfandt bækkenet, cymbalen og stortrommen, noterede han sin opfindelse med nogle tegn, som senere skulle blive til de noder, som vi kender fra de lande vi normalt sammenligner os med i dag. Bach fandt så senere behag i at sætte disse noder sammen oven på hinanden, og dermed var den polyfoniske melodistemme en realitet. Da han - og andre - så opdagede tertser, kvinter, septimer og andre mislyde, fandt de også ud af at synge kanon, hvilket kan være en yderst skræmmende oplevelse, hvis de kontrapunktiske toner ikke rammer kammertonen A (441 Hertz). I så tilfælde er der tale om 12-tonemusik.