FANDOM

Kontrabassen er det største instrument i strygerfamilien. Leif Panduro opfandt instrumentet i 1643 ved et uheld på en mark i Nordsjælland.

Kontrabassen er mest kendt for sin evne til at voldtage kvindelige musikere (men også mandlige, pga. det faktum at homoseksualitet også eksisterer hos kontrabasser). Det allerførste uheld med en kontrabas skete til nytårskoncerten i Wien d. 1. januar 1941. Under pausen forsvandt en kontrabas ud på toilettet med en kvindelig violinist, og først 9 timer senere kom hun vraltende ud derfra med sæd op og ned ad benene. Kontrabassen var pistvæk, men man fandt den senere på ugen i Josef Fritzls kælder. Da Kate Bush i 1980 også blev offer for kontrabassens seksuelle lyst, vedtog man i EU et direktiv om at løse kontrabasser altid skal føres i snor, og at de ikke må efterlades uden opsyn. For nylig brød Danmarks Radio denne regel under en julekoncert med Børnepigekoret, og det fik katastrofale følger. DR's pædofile børne-tv-vært ansvarlige talsmand Sigurd Barrett har siden hen undskyldt over for børnene.