FANDOM

Adenauer

Konrad Adenauer, og et billede af en fugl[1].

"Dét dér er forræderi! Faneflugt! Anti-tysk! Han skal for en standret og skydes!!!"

~ Adolf Hitler om sin efterfølgers, efterfølgers, efterfølgers, efterfølgers indsættelse.

Konrad Adenauer var en tysk politiker der af eftertiden hyldes for at være "den første demokratiske kansler i Tyskland", til trods for at hans åndelige modstykke, Hitler, faktisk blev indsat af Rigsdagen der igen blev indsat ved et demokratisk valg blandt den tyske civilbefolkning.

Årsag til indsættelsenredigér

Den officielle årsag til at han blev indsat i 1949 er, at han "var den bedste kandidat". Den uofficielle årsag[2] er, at manden i 1933 blev fyret som borgmester i Köln fordi han nægtede at give Hitler hånden, at han var fyldt med en anti-preussisk mentalitet[3], og at han var glødende antikommunist.

At han kæmpede i hele sit virke for at lemme Tyskland ind i Vestmagternes greb, kan også have lidt med det at gøre.

Berømt Hændelseredigér

Spiegel-affæren

Konrad Adenauer fik ganske vist renset sit navn, men manden viste sig i 1962 som lederen for et frihedselskende land hvor politiet stormede ugebladet Der Spiegel[4], og arresterede et journalistpar i Spanien(!). Alt dette synes at være sket for at dække over at Adenauer selv sad og spiste kage da Berlinmuren uden varsel blev bygget.

Kanslerens Tilføjelserredigér

  1. Efter alt at dømme, en gråspurv.
  2. Som dog er et gæt bygget på historiske fakta.
  3. Det betyder at manden hader begrebet "Ordnung Muss Sein".
  4. Det betyder "Spejlet", efter hvad redaktøren råber til politikerne.