FANDOM

"Internettet svarer til at menneskeheden har erhvervet et kollektivt nervesystem. Tidligere var vi mere som en samling af celler, der kommunikerede via diffusion. Med fremkomsten af internettet, var det pludselig som om vi fik et nervesystem. Det er en enormt effektfuld ting"

~ Elon Musk om hvorfor han ønsker at bygge en raket, så han vi kan stikke af til Mars

Kolbev

Den kollektive bevidsthed kan nu fås på en mobiltelefonapp

Kollektiv bevidsthed var ikke noget, man tog alvorligt før fremkomsten af internettet i 1991. Godt nok havde et par gamle psyko-fætre gjort sig nogle højtflyvende tanker om det fælles bevidste, når de havde røget noget hash eller taget en sprøjte lsd, men det blev aldrig til andet end nogle tågede tanker og en stribe af barnagtige tegninger, der ledte tankerne hen på Rohrschach-blækklatter. Man havde en idé om, at mennesket som art havde en fælles sjæl, og for så vidt rummede dette også et gran af sandhed, når man betragtede de intellektuelle og kunstneriske frembringelser, som blev skabt på fundamentet af en kulturcivilisation.
Indtil vi blev forbundet af trådløs WiFi, satelitter og lyslederkabler, var det mest prægnante eksempel på kollektiv bevidsthed dog nok den konsensus, der udsprang af fx folketingsvalg og revolutioner. Men der var tale om forbigående fænomener, uanset om der var tale om en valgkamp med efterfølgende fredelig stemmeafgivning eller en voldelig samfundsomvæltning med efterfølgende offentlige henrettelser af de tidligere magthavere: Når tumulten er forbi, sænker et entropisk ekvilibrium sig atter over samfundet, og den kollektive bevidsthed vender tilbage til sin komatøse slumren.

"À l'ère électronique, nous voyons se traduire de plus en plus dans la forme de l'information,
en allant vers l'extension technologique de la conscience"

~ Natasja Crone om hvordan hun har tænkt sig at blive omformet til et elektronisk signal

Peer Powerredigér

Ligesom man kan spejle den sociale gennemslagskraft via antallet af blokeringer, delinger, hits, likes, svar, tweets og algoritmer, blev det i de tidlige decennier af cyberspace klart for de fleste, at internettet var en platform for peer power - en mulighed for at få en ægte markedsøkonomi, en mulighed for direkte, på aftalte tidspunkter, at træffe fælles beslutninger om fx dødsdomme grænsebevogtningen, hastighedsbegrænsningerne, navnet broen til Norge tv-programmerne, tyngdekraften, valgretsalderen, ytringsfriheden og hvad man nu ellers måtte have lyst til at mene noget om lige dén dag ... eller noget.

Associerede allusionerredigér