FANDOM

Stop hand Advarsel: Artiklen er oversat fra fransk!
Denne artikel er oprindeligt udarbejdet af satiretegnerne Charb, Cabu, Honoré, Tignous og Wolinski, og er derefter oversat fra fransk af en spademand, der bryster sig af kun at kunne dansk, og det endda kun til husbehov. Vi advarer derfor om, at indholdet er grammatisk-, indholdsmæssigt- og politisk korrekt, og skabt udelukkende for at støde læseren
Knoldogtot

Forsiden, som forårsagede en mediestorm fra ekstremister, der mente, at terrorister bliver stillet i et dårligt lys gennem tegningerne af de uvorne, men dog alligevel så muntre børn, der får ægte terrorister til at fremstå som useriøse

"Har jeg forstået det korrekt; 12 mennesker skulle skydes som hævn for en ugentlig folder på 16 sider, fuld af grimme tegninger af folk, der gør fjollede ting?"

~ Oscar Wilde om det logiske i at hade satire

Knold og Tot er et dansk-sproget, venstreorienteret, satirisk magasin, der udkommer hver onsdag i et oplag på lige over en promille af befolkningens antal. Bladet er almindeligvisunder 20 sider, og sætter i reglen fokus på de fjollerier, mere eller mindre kendte personer går og begår udfører.

Kontroverserredigér

I løbet af bladets mere end 100 år lange historie har der været en række kontroverser, hvor bladet er blevet truet, sagsøgt og udsat for adskillige brandattentater, tilsyneladende pga. den kritiske tilgang til alle, der har gjort et eller andet åndssvagt, og som sådan fortjener at se sig selv udstilletkomisk vis.

Påskekrisen, anno 1920
Da kong Christian 10. opløste regeringen, i et forsøg på at få annekteret Flensborg, svarede Knold og Tot igen ved at lave en historie, hvor Inspektøren opløste elevrådet, med henblik på at annektere den nærliggende systue, således at børnene kunne bruges som tvangsarbejdere. Knold og Tot blev sagssøgt, men man indgik forlig.
Schalburgkorpset, Besættelsen
Under besættelsen, hvor Tyskland søgte at redde Danmark fra englænderne, kørte Schalburgkorpset rundt i Københavns gader og skød på befolkningen. Knold og Tot bragte en historie, hvor Tot - den lyshårede af drengene - bygger en sæbekassebil, og derpå kører hen og skyder Knold i numsen med et propgevær. Tegneren blev henrettet på Københavns Volde fem dage efter udgivelsen.
Søfartsstrejken, anno 1994
Efter en længere periode med relativ ro efter Den Kolde Krigs foreløbige ende, bragte Knold og Tot en række historier, hvor der lægges vægt Kaptajn Voms podagra. En række trusler fra Danmarks rederier lyder, da man mener at måden, bladet udstiller folk , er krænkende. ChefredaktørenKnold og Tot svarer igen ved at sige, at "Søfolk er, mig bekendt, en fordrukken samling voldsforbrydere - se bare på Skipper Skræk!". Sagen endte i Højesteret, hvor Knold og Tot fik medhold.
Mormonerne, 2005
Samtidig med Muhammedkrisen, blev Knold og Tot angrebet af Mormonerne i USA, der anklagede Knold og Tots redaktion for bevidst at føre hetz mod kristne. Man argumenterede for, at måden, bladets hovedpersoner opdrages af en voldelig drukmås, der lever på polsk med deres mor, er fremstillet specifikt for at krænke kristne. Man fortsatte endvidere med at sige, at man talte på vegne af verdens mere end to milliarder kristne, når man sagde, at man følte sig særligt krænket over, at Kaptajn Vom aldrig har giftet sig med drengenes mor og set til at drengene blev døbt og fik en god kristen opdragelse. Sagen endte grimt: man brændte Dannebrog af, samtidig med det, der foregik i Mellemøsten, men da der også findes kristne på dé kanter, ved ingen, om det var pga. Muhammedtegningerne eller Knold og Tot-sagen at flagene blev brændt.

Se ogsåredigér