FANDOM

Knagsted er en Wied'sk roman fra 1902, der fungerer som en direkte fortsættelse til "Livsens Ondskab" fra 1899, og en forgænger til et halv-bizart værk om hykleri, præstehad, hunden Jokum og vigtigheden af Ål i Karry.

Handlingredigér

Eks-Toldkontrollør Knagsted havde som bekendt held til, i "Livsens Ondskab", at chikanere sig til 60.000 kr, hvilket svarer til ca. 17 milliader kr i 2017[1]. Nogle af disse penge har han brugt på at leje sig ind hos to søstre i København, og har bl.a. fået et "med mere", som viser sig at være et lyserødt toilet, naturligvis med træk og slip. Efter at have set sig ond på en rødhåret andenrangsdigter og nogle mandhaftige skolelærer-feminister, beslutter Hr. Knagsted sig for, at invitere Overlærer Clausenkurophold i Karlsbad, Tjekkiet[2].

Bogen kredser omkring denne rejse, hvor Knagsted spolerer Clausens syn på Unter den Linden i Berlin, Den Tyske Kejser, seksuel anstændighed overfor 15-årige piger, malerier i Dresden, selskabelighed overfor andre danskere, og naturligvis hvordan man kurtiserer i Nordsjælland[3].

Værst af altredigér

Det viser sig, at Knagsted kan finde på, at udvise gavmildhed, alt imens bindegale videnskabsmænd opdrætter edderkopper til privat brug[4].

Wied'ske Betragtningerredigér

  1. 23,4 milliarder i Jydske Dollars.
  2. I 1902, hed landet dog "Udlandet, efter Tyskland".
  3. Da de fleste Spademænd kun bruger C/O og Postboks, bruger falske IP-adresser, og kun køber letmælk online, via The Darknet, ved vi ikke hvordan man kurtiserer i Nordsjælland efter År 2000, men ifølge bogen foregår det enten ved at tude som en ussel tøffelhelt, eller ved at gå hen til sin udkårne og sige "Satenraseme!", hvorefter pigen angiveligt siger Ja til frieriet og spreder ben i et brombærhegn.
  4. Noget underligt noget, med at fylde sit spisekammer med edderkopper, for at æde fluerne. Også bare se bort fra, at man har 50-100 arachnofobi-fremkaldende sataner, siddende på leverpostejen.