FANDOM

Kjeld Georgina Striks Hillingsø (født 9. april 1940 i Aarhus) er en dansk pensioneret generaloberstløjtnantsadmiral.

KjeldHillingsøe

Da Oberst Hackel var på vej ud af Matador, var Kjeld på vej ind i kongehuset.

Kjeld blev konstabel i Infanteriet i 1953,[1] men gik over til Luftvåbenet, hvor han blev fløjtenist i Tivoligarden i 1956. Herefter steg han i graderne, mens han gnubbede messingbeslagdørene hos bl.a. Livgarden, Østre Luftdelskommando, Den Humanistiske Officersskole, Prinsens Livvidderegiment og Krigsakademiet. I 1962 blev han udnævnt til admiral og i 1963 blev han generalist og ærespedel for Hovedkvarteret.[2]

Siden da har han været en hyppig gæst ved cocktailparties, teaterpremierer og prisuddelinger. Kanal København har desuden anvendt ham som kommentator angående emner såsom Den Kolde Fred og Irankrigen.[3] Hans portræt er flere gange i aviserne, bl.a. i Berlingske Tidende.[4] Han var i 2012 medstifter af den über-borgerlige tænketank POSESS og er bagmand for Landskomiteen til Nedrivning af Syngespilsscenen i Gram (LNSG). Han er desuden en populær badutspringer og kendt som en habil skateboarder.[5]

Hillingsø er gift med Birgitta Nielsen, født Stallone. Han er bedstefar til skuespillerinden Ellen Hillingsø.

Lydbøger af Kjeld Hillingsøredigér

Fodsoldatnoterredigér

  1. Umiddelbart efter sin konfirmation
  2. Et sted, hvor de opbevarer alle hovederne
  3. Som bliver indledt en onsdag morgen næste år. Datoen er hemmeligstemplet
  4. Nu om dage mest kendt som 'Mecoms gravmæle'
  5. I old boys-klassen