FANDOM

Kira-eggers

Kira er meget optaget af dyrenes ve og vel. Leopardmønsteret på puden er selvfølgelig ikke fra en ægte leopard.

Kira Eggers er en kendt svensk dyreretsforekæmper og samfundsdebattør, der specielt i årene fra 2006 og fremad har været med til at sætte dagsorden for dyrevelfærdsdebatten.

Tidligt livredigér

Kira blev født i Malmø den 29. november 1974 som barn af Anita og Stefan Edberg. Som barn blev Kira Edberg ofte forvekslet med en lokal nøgen-model ved navn "Kira Eksted", og valgte derfor i en tidlig alder at skifte efternavnet til "Eggers".

Hun gik i almindelig svensk skole[1], og var i sin fritid optaget af ridning og andre aktiviteter, alle sammen rettet mod det gode sammen med dyrene. Kira opnåede blandt venner et ry som ganske god til at ride.
Kira afsluttede sin skolegang med udmærkelse.

Uddannelse og mellemår[2]redigér

I årene efter skolen var Kira i gang med forskellige fritidsjobs. Hendes faktiske gøremål i perioden fra 1993 til 2006 findes kun dårligt beskrevet, og kilderne til information om Kiras arbejde og gøremål er svære at verificere.
Det har ligeledes været svært at finde fotografier af Kiras i denne periode.

Dyrevelfærdredigér

Gennem sine år i forskellige svenske byer, opbyggede Kira et stærkt engagement for dyr og deres velfærd. Kira har således været bannerfører for mange demonstrationer til fordel for svenske bævere og misser katte. Det er velkendt, at Kira bliver stærkt fortørnet, hvis man serverer bare antydningen af bryster for hende [3]. Kira nægter at tale om det, og er dedikeret og fokuseret, så snart samtalen falder på dyr.

30px-Cquote1 svg Jeg vil også gerne være kendt for andet, end det jeg har lavet med dyr. 30px-Cquote2 svg
Kira om pressens evindelige fokusering på, hvad Kira engang har lavet.

Kira har i den seneste periode ønsket at pressen ville tale om andet end dyr og mærkesager. For som Kira siger:

30px-Cquote1 svg Jeg er en inte.. Ænte.. ja - klog person. Mere end jer andre røvhuller 30px-Cquote2 svg
Kira om alle andre i verden.

Måske har Kira en chance i modelbranchen. Det har hun i hvert fald ikke prøvet!

Noterredigér

  1. Hvor hun lærte svensk, dansk og fransk,
  2. Kilde mangler
  3. Hverken fra and eller høne.