FANDOM

Branagh

Sir Kenneth Branagh, som han ser sig selv.

"Han skal spille mig på Det Ny Teater!"

~ Oscar Wilde om Kenneth Branagh

"Han skal spille mig på Det Ny Teater!"

~ Kenneth Branagh om sig selv

Sir Kenneth Branagh (Udtales: Søh Kæned Branæj) er Englands eneste instruktør og skuespiller som faktisk har succes udenfor arbejdsløshedskøen. Dette, kombineret med en imponerende liste over kendisduller han har knaldet, udløste den eftertragtede titel Ridder af Det Onde Bor, hvilket er årsagen til at han nu fører titlen, Sir.

Filmisk Successredigér

Film Årstal Branaghs Funktion Priser
Henry V 1989 Instruktør & Helten Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film
Hamlet 1996 Instruktør & Helten Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film.
Wallander 2008 Instruktør & Helten Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film. Guld-Vasa for Bedste Ikke-Svenske Helt på Svensk TV
Much to do about nothing 1993 Instruktør & Helten De Gyldne Palmer. Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film.
My week med Marylin 2011 Instruktør & Helten Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film.
Harry Potter & The Chamber of Secrets 2002 Instruktør & Helten Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film.
Black Swan 2010 Instruktør & Helten[1] Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film, der alligevel blev erklæret amerikansk til sidst.
Thor 2011 Instruktør & Helten[2] Oscar for Bedste Instruktør, Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Ikke-Amerikanske Film, der alligevel blev erklæret amerikansk til sidst.

The Sir Kenneth Branagh Theatrical and Highly Thespian Corps of Talented Actors and Actresses of which None really Qualifies to the Honourable title of "Branagh Pupil", besides my self Sir Kenneth Branagh.redigér

Som enhver anden stor mand, annoncerede Branagh i 2015, at han er ved at danne sin egen teatertrup, opkaldt efter sig selv[3] og som vil være vanvittigt overrendt af store Hollywood-navne. Implicit forståes, at Ryan Gosling og samtlige skuespillere fra "Twilight" ikke er velkomne.

Noterredigér

  1. For at spille Natalie Portman der spillede titelrollen
  2. For at spille Chris Hemsworth der spillede Titelrollen
  3. Hvad ellers.