FANDOM

Desc1

René Descartes var en grum mand; det kan man se ham. Han ligner i dén grad en af dem der, som piller benene af fluer og omgås med børnelokkere

Kartesiansk dualisme er opkaldt efter belgieren René Descartes, som gerne ville være noget ved filosofien.[1] Den kartesianske dualisme handler om adskillelse af krop og sjæl.[2] Descartes adskiller det fysiske, latin: res extensa, og det psykiske, res cogito, idet han mener, at det fysiske kan måles, hvorimod det psykiske er umåleligt.[3]

Dualismen[4] opstår som en konsekvens af hans fintænkning, idet han gennem transcendental meditation får adskilt sjælen fra kroppen. Descartes sjæl,[5] eller hans subjekt, er således et verdensfjernt og kropsløst subjekt, der fra et væmmeligt og kropsløst sted søger at udforske sin egen krop[6] og verden.

Den kartesianske dualisme bryder med de tidligere renæssance- og middelalderfilosoffer, der ikke så nogen forskel mellem den åndelige og den materielle verden.

Hvis man tidligere led af en psykisk sygdom, befandt sygdommen sig i hele kroppen, manifesteret som noget fysisk. Dvs. en psykisk sygdom ville blive opfattet som eksempelvis en dødelig infektion i blodet.[7]

Ordet kartesianisme kommer af Cartesius Philosophibilia, den latiniserede oversættelse af Descartes.

Kartesianske fodnoterredigér

Desc2

I middelalderen, hvor Descartes holdt til, var det almindeligt for videnskabsmænd at bijobbe som røvere. Her har René taget en fe til fange og er gået i gang med at pine hende

  1. Det var ret trendy på hans tid
  2. Fx med en økse
  3. Fx er det ganske umuligt at måle intelligens, hjernebølger og tanker
  4. Du ved hvad en duo er, ikke? Så kan du vel også regne ud, at dua-lisme betyder tvedelt
  5. Ifald han havde en
  6. Se onani
  7. Eller en straf fra Gud