FANDOM

"Stauning eller Kaos"

~ Socialdemokraterne om vælgernes muligheder for igen at få en oplevelsesrig eftermiddag

Kaosteori er en teori, som er yderst vanskeligt at definere. Nærmest kaotisk indviklet.

Min kaosteori går ud på, at det er den aperiodiske, uforudsigelige, vilkårlige opførsel i et ellers deterministisk, ikke-lineært dynamisk system, som bestemmer tilstedeværelsen af kaos, der på samme tid unddrager sig teoretisk beskrivelse. Sagt på en anden måde: Hvis en ganske lille ændring i begyndelsesbetingelserne kan have store konsekvenser på den senere udvikling af systemet, så er det et tegn på, at man har fået lidelsen kaos. Hvis du eksempelvis tager en håndfuld sand med hjem fra charterferienGran Canaria, så stiger temperaturen på den nordlige halvkugle fem grader Celsius, og det er alt sammen din skyld!

Chaosth

Kaosteorien siger, at en sommerfugls vingeslag i Brasilien kan påvirke udfaldet af folkeafstemninger i op til otte parallelle universer. Flere af dem har allerede klaget

Kaosteori i teorienredigér

Kaosteori bliver brugt inden for et væld af videnskabelige grene, fx astronomi, biologi, fysik, kaoseologi, kemi, (flue)knepperi, sociologi og økonomi.

Fælles for alle sådan nogle akademiker-teorier er, at de benytter matematiske modeller til at beskrive deres egne systemer eller sammenhænge mellem forskellige faktorer, som ser tilfældige ud og derfor kaldes kaotiske.