FANDOM

1 verdenskrig tank

Et billede af en udstillet tank fra 1. verdenskrig. Det er ikke et imponerende syn, og fotografen ønsker da heller ikke at tage et billede af tanken.

En kampvogn (eller tank som ikke-militærpersoner ofte udtaler det) er et pansret kørtøj, som oftest også er udrustet med en lang snabel aka. kanon. Tanks blev først anvendt i 1. verdenskrig, men forinden da havde mange kendte mennesker såsom Carl Friedrich Gauss og Leonardo Da Vinci allerede tegnet en masse skitser af sådanne maskiner - desværre kom de aldrig videre end tegnebordet. Selvom mange tror, at kampvognene under 1. verdenskrig var den altafgørende faktor, som knækkede de tyske styrker, så er dette en yderst fejlagtig oplysning. Kampvognene under 1. verdenskrig var i sandhed en "bunke kørende lort", som de tyske soldater efterfølgende så flot selv har udtrykt det. Den eneste grund til, at tyskerne til sidst overgav sig, skyldes primært medlidenhed - de syntes det var synd, at de franske styrker aldrig havde prøvet at vinde, og derfor "tog tyskerne én for holdet". De første "rigtige" tanks, der faktisk gjorde en forskel i krigsførelse, blev først udviklet under Anden Verdenskrig af Tyskland.

Styrker redigér

Rigtige tanks er spækket med fordele (her er en liste over de største fordele);

  • Man kan ikke blive ramt af en snigskytte, hvis man befinder sig i en tank.
  • Man behøver ikke at bære en hjelm, når man befinder sig i en tank, hvilket gør det meget mere behageligt at være i krig.
  • Du behøver ikke at gå rundt om en bygning, for at komme om på den anden side. Med en tank kan du blot køre lige gennem, hvilket er med til gøre, at en tank kan køre længere på literen og dermed er det en miljøbevist maskine.
  • Man kan sidde og drikke kaffe eller Te mens man er i gang med et angreb, hvilket normalt ikke er muligt for de andre soldater.
  • En tank behøver ikke at overholde de normalt gældende færdselslove - man må dermed køre så stærkt som man lyster, du må også gerne køre fodgængere over, og der er heller ikke noget der hedder højre vigepligt i en tank.
  • Derudover behøver man sjældent at tegne en forsikring, hvis man er den heldige ejer af en tank. Det er sjældent du pådrager tanken skader.
  • Du kan ikke få en parkeringsbøde i en tank, da der ikke er nogen forrude, og parkeringsvagterne kan derfor ikke placere bøden på køretøjet.

Svagheder redigér

En generel tommelfingerregel siger, at en tank ikke er i besiddelse af nogen svagheder. Dette er generelt en rigtig god tommelfingerregel, men i de nye "hippie-tider", hvor miljøet lige pludselig er kommet i centrum, er der dog dukket nogle uhensigtsmæssigheder op:

  • Man skal være en rigtig god chauffør, hvis man skal have en tank til at køre 15-16 km per liter.
  • Man kan ikke få en tank, der kører på gule nummerplader, hvilket gør, at den ikke er særlig gunstig for firma-kørsel.
  • En tank vejer ca. 30-80 tons, hvilket gør, at man skal betale ekstra for at få den med diverse færger.

Eksempler på tanks redigér

Ødelagt T-34 tank

Resterne af en T-34 tank efter at tyske tropper i bedste "Age of Empire 2"-stil bare har brugt deres knive og bajonetter til at sætte ild til maskinen.

Her er nogle eksempler på tanks fra anden verdenskrigredigér