FANDOM

Kalkmaleri

I Grundloven står der en masse ting om at kongen gør dit og kongen gør dat. Rent juridisk skal det efter sigende forstås som Regeringen/Folketinget. Set i dét lys, forestiller kalkmaleriet her sandsynligvis politikere i bred forstand, på vej lige lukt i Helvede.

Kalkmalerier er organiseret graffiti som man maler på bygninger, ofte i kirkerum. I Danmark blev det traditionelt udført i perioden 1100-1600, og efter år 1950 også som restaurering. Kalkmalerier er pr. definition malerier malet med kalk, hvilket betyder, at hver gang én-eller-anden bondeknold kalker laden, er i det i princippet et kalkmaleri, og bør som sådan overtages af Nationalmuseet.

Kalkmaleri eller Fresko?redigér

Kalkmaleri v2

Ham her har tydeligvis misforstået konceptet "kalkmaleri".

Let's face it: det er det samme. En fresko er et kalkmaleri malet på vådt underlag, medens et kalkmaleri er en fresko malet på tørt underlag. De tidligste kalkmalerier i de danske kirker, er sågar freskoer i ordets egentlige forstand, men det ændrer ikke på at det også bare er kalkmalerier. Medmindre man er kunsthistoriker, er det altså ét fedt, blot adskilt på tværs af Dansk og Italiensk.

Fresko eller Frisko? redigér

I virkeligheden er Frisko nedstammet fra Fresko, og da man ikke kunne finde ud af hvad manden til venstre hed, blev han bare til en "Filur" i stedet for. Det er jo ganske tydeligt i øvrigt, at manden overhovedet ikke har forstået hvad konceptet "kalkmaleri" går ud på, men han er da i det mindste gul, rød og iskold overfor hvad andre mener.