FANDOM

Kørekort1

Så lykkedes det endelig

Kørekort2

Ved at sørge for tidlig indskoling undgås de værste ulykker

Et kørekort er et lyserødt trofæ, som en bilist fremviser, når:

Har du ikke kørekort, kan du ikke køre bil.[1] Basta! Derfor skal du i stedet benytte dit rejsekort.

Erhvervelse af kørekort redigér

Der flere måder at få et kørekort på. I 2008 blev der, som modtræk til den økonomiske krise, sat adskillige motoriserede automater, som skulle køre rundt omkring i landet om natten for at nå rundt i hele Danmark. Om dagen kunne man simpelthen trække et kørekort fra automaten, og det var så intentionerne, at folk skulle købe flere biler. Dette hjalp dog ikke synderligt, for regeringen har brugt dette trick flere gange før i tiden. Det kendte udtryk "Hvor har du trukket dit kørekort?" er også så småt uddateret, fordi alle i forvejen har kørekort, så ingen har brug for at finde automater længere.

En mere besværlig og også dyr måde er at kontakte en person med kørekort, som så kopirer sit eget og sælger det til køberen for et mindre beløb. Derudover er der kommet krav fra EU om, at sælgeren skal give en mindre lektion om trafik og andre kedelige og irelavante ting. Derfra opstod slang-ordet "køreskole", der hurtigt blev populært blandt ungdommen. Forklaringen på, at der er folk, som den dag i dag benytter sig af køreskoler kan være, at "der ligger en bestemt prestige i at give ekstra for noget, der ellers er gratis, udtaler livstilseksperter.

40pxKlumme
Kørekort på polsk
I 2009 hærgede en polsk bilist, der gentagende gange kørte for stærkt, parkerede ulovligt og på anden måde skabte trafikal støj i det ellers så fredelige land[2]. Samlet havde synderen flere end 50 gange fået en bøde.
Der skulle gå en rum tid, inden den kvikkeste af alle irske politibetjente fandt ud af, at synderens navn "Prawo Jazdy" rent faktisk betød "Køre kort" på polsk.

Se ogsåredigér

Korte noterredigér

  1. Men du kan roligt køre fx Suzuki Wagon eller Opel. Det er nemlig ikke rigtige biler
  2. Her taler vi ikke om IRA