FANDOM

Juventus FC
Juventus-FC-logo
Fulde navn Juventus Football Club Spa
Grundlagt 1897
Stadion Juventus Arena, Torino
Kapacitet 0-40.000[1]
Formand Andrea Etellerandet
Cheftræner En italiener
Liga Serie A
Hjemmeside www.juventus.com
Hjemmedragt Hjemmeklud

Juventus Dragt

Juventus' spillerdragt tilpasser sig forholdene

Den gamle dame

Den gamle kælling, meget før hun blev gammel. Og en kælling

"Svindel!!"

~ Thomas Kristensen om Juventus i 2005, 2006 og 2007

Juventus FC er en italiensk kvindeklub som spiller fodbold i den nordlige del af Italien. Nærmere betegnet i bilbyen Torino.

Juventus er kendt for at huse selveste Alessandro Del Piero.

Kært barn har mange navneredigér

Den gamle italienske klub har op til talrige kælenavne som den selv, og dens konkurrenter har givet den. Mest kendt er La Vecchia Signora (da. Den gamle kælling) som herhjemme for alvor fik sit helt store nationale gennembrud i Oddset-reklamen[2], hvor den gamle kælling bliver omtalt i bedste sendetid. Derudover kaldes Juventus også for De hvid-sorte, Zebraerne og - naturligvis - Italiens kæreste. AC Milan og Inter kalder klubben for en pisse irriterende klub, Torino FC kalder Juventus for naboerne, mens Silvio Berlusconi var tæt på at lukke klubben ned, pga. veldokumenteret snyd. Men så kom finanskrisen, og derfor kunne Berlusconi simpelthen ikke overskue at lukke klubben.

Historieredigér

Juventus blev oprettet for to århundrede siden af en flok unge liderlige mandlige studerende[3], som gerne ville spille fodbold, nu når alle andre gjorde.

Dyt båtredigér

I 1924 kom den såkaldte Agnelli-familie ind i billedet. Det er den samme familie, som der kan sættes lighedstegn[4] med den verdensomspændende bilfabrikant: selveste Fiat. Det er således Fiat som har sponsoreret samtlige spillere til Juventus FC gennem tiderne. Så ejer du en Fiat[5], så er du også hjertelig velkommen til Juventus' hjemmekampe. Mod entrébetaling, naturligvis.

Danske spillere (som er værd at nævne)redigér

Reservedeleredigér

  1. Alt efter om bestyrelsen lukker folk ind, eller ej
  2. Hvor titlen ironisk nok var "Der er så meget kvinder ikke forstår"
  3. De fleste var faktisk under 17 år gamle
  4. =
  5. Gud forbyde det