FANDOM

Poulognulle

Her ses det eneste klip fra "Jul og Grønne Skove" hvor der rent faktisk optræder Julestemning.

"Jeg husker julekalenderen med varme og glæde."

~ Kenneth Plummer om "Jul på Slottet"

Jul og Grønne Skove bedre kendte som "Poul og Nulle i Hullet" og "" er den eneste DR-julekalender i historien som er lavet af Ole Bornedal. Skidtet Kalenderen blev skrevet i august 1980, "forberedt" i oktober-november samme år og rent faktisk filmet samtidig med at den blev sendt, således at f.eks. afsnit 13 blev optaget om formiddagen d. 13. december også sendt om aftenen samme dag.

"Handling"redigér

Poulognulle2

Poul & Nulle er netop faldet ned i et hul under DR, og vælger nu at bo der, istedet for at forsøge at klatre op.

Poulognulle3

Poul & Nulle og Kuglekameraet der angiveligt filmer alt hvad de gør[1].

Poul & Nulle, spillet af hhv. Poul Nesgaard og Elith "Nulle" Nykjær Jørgensen, går ud i virkeligheden for at finde Julemanden. På vejen kegler de rundt som de fleste andre i '70erne, og ender derfor nede i et hul i jorden[2].

Som alle andre der nogensinde er dumpet ned i et hul ville gøre, flytter de øjeblikkeligt ind permanent, og giver sig til at opleve en række "eventyr" nede i det skide hul. Som eksempler kan nævnes:

  • En udstoppet sok, forklædt som Muppet.
  • At kaste kalenderens eneste juletræ over i et hjørne.
  • At lave et bevidst teknisk uheld, som skiftes ud med "Mummitroldene".

På den kringlede vej mod en juleaften i et hul i jorden, tåger hippierne Poul & Nulle derfor bare rundt og taler sort i deres søgen efter at opnå penge og street cred i den brede, danske befolkning[3].

Kuglekameraetredigér

Idéen bag Kuglekameraet var at give en illusion af, at Danmarks Radio havde så meget kontrol, at de kunne sende en håndbold-stor sattelit ned i et hul i jorden og filme to mænd der vælter rundt i en måneds tid. Det åbenlyse problem er, at når først man godkender et manuskript som dette, også tilmed hyrer Ole Bornedal til at lede det, så har man lissom også kapituleret endegyldigt og sagt, at man ikke har kontrol over noget som helst[4].

Se ogsåredigér

Ting fra Hulletredigér

  1. I dette tilfælde filmer den tydeligvis sig selv gennem "Den Fjerde Væg"
  2. Både på settet og i omklædningsrummet hvor de ryger Peter Belli-tobak.
  3. Havde de været et rockband, havde de rullet rundt på scenen og spillet tilfældigt opståede guitarsoloer.
  4. Hvilket var et gennemgående tema omkring 1980.