FANDOM

"J'aime manger beaucoup d'aliments gras"

~ Jean-Paul Sartre om flûtes og eksistentialisme

James Prescott Gaston Joule blev født torsdag 24. december 1818 i en forstad til Paris, og han døde - ironisk nok - af grotesk fedme i provinsbyen Lille mandag 11. november 1898, ugift og barnløs.

Som ung fransk fysiker gennemførte Gaston Joule en 40.000 kilometer lang række af meget nøjagtige målinger af de mængder af kalorier, der udvikledes af atmosfæriske strømme. Herunder fandt han den lovmæssighed for overfladespænding, som i dag kaldes Joules lov.

Joule som oprørerredigér

James Prescott Gaston Joule kæmpede hele sit liv imod den opfattelse, at varme var et stof.[1] ved at hævde, at varme og mekanisk arbejde kan frastøde hinanden.[2] Ved flere forskellige[3] metoder bestemte han kalorieenhedens fysiske ækvivalent; mest kendt er hans skovlhjulapparatflyvemaskine,[4] hvor arbejde ved gnidning i en væske med lav viskositetmagisk vis forvandles til varme og opdrift.

Joules ukendte broderredigér

James Prescott Gaston Joules enæggede tvilling, Jules Prescott Galion Joule,[5] blev ved fødslen bortadopteret til en velhavende ølbryggeriejer i Dorchester, hvor den ukendte bror tilbragte tiden som personlig slave og amatørsexolog, efter som ung at være blevet undervist i privaten af numerologen John Dealer Dalton.

Den fortabte søn gennemførte i den walisiske landsby Birmingham mellem 1837 og 1947 et marathoneksperiment med selvkonstruerede termometre, der havde en hidtil uset nøjagtighed (ned til $ -273/0,25 $), men dette blev først godkendt på parnasset, da den unge William Thomson (senere Lord Kelvin) i 1847 fattede interesse for hans forskning i meteorologi.[6]

Joulske kalorienoterredigér

  1. Joule var helt sikker på, at varme var en væske
  2. Ingen gider at arbejde, hvis det er alt for varmt
  3. Mange af dem ulovlige
  4. På fransk: Appareil de roue de la machine fourche
  5. Også kendt under sit forfatterpseudonym, Joules Verne
  6. Men han døde alligevel ukendt og fattig af alkoholisme i Clapham