FANDOM

Josephsmith

Joseph Smith med nogle forgyldte plader og en bygning.

Joseph Smith var en amerikansk patriot og anerkendt racist, der grundlagde mormonernes kirke, hvis' eneste eksistensberettigelse synes at være, at udnævne hele USA til Det Ny Jerusalem. Men naturligvis skal negrene, indianerne og de andre ikke-hvide ikke-protestanter ikke med til himmerige, selvom indianerne faktisk optræder i "Mormons Bog", som hans religion blev grundlagt på.

Mormons Bogredigér

DETTE ER HVAD MORMONERNE FAKTISK TROR PÅ

I året 1822, da Joseph Smith var 17 år gammel, viste Englen Moroni sig for ham[1], og sagde, at nogle ældgamle skrifter fandtes i en nærliggende høj, i det vi nu kender som staten New York. Disse guldplader[2] skulle være skrevet af oldtidens profeter, og være placeret i højen 600 år før kristi fødsel. Pladerne, som Smith insisterede på er skrevet på "Reformeret Ægyptisk"[3], indeholdt angiveligt det vi nu kender som Mormons Bog. Da Smiths venner ønskede at se pladerne, sagde Smith at Gud ikke tillader ham at vise dem frem til Vantro, men at han kunne læse dem højt - fra en hat, og at teksten muligvis ville lyde lidt anderledes end første gang han fortalte historien. 11 mennesker skrev under på at de havde set guldpladerne, som på mystisk vis er forsvundet siden da[4].

Noterredigér

  1. Hvis der er en skriftklog spade-læser, så ja: Moroni er ikke just en bibelsk engel.
  2. Nej, ikke dem fra musikindustrien.
  3. OBS: Smith var ikke skolet i orientalske sprog, og den påståede dialekt findes slet ikke i virkeligheden.
  4. Og arkæologiske udgravninger i den påståede høj, kan ikke engang bekræfte at der faktisk er gravet i den.