FANDOM

Don Marc Johnson er en dansk-amerikansk sanger og skuespiller, der blev født i 1949 eller 1979 [1].

Biografiredigér

Johnson blev født i Svendborg, Missouri. Hand far var ghanesisk landmand og hans mor var dansk. Som seks-otteårig flyttede han med sin mor og stedsøster, Zindy Laursen[2] til Åbyhøj, Kansas, og han fik afgangseksamen fra South High School i Åbyhøj, og startede efterfølgende på the University of Kansas i Århus[3]. Til trods for sine dansk-ghanesiske rødder er han engelsk af oprindelse. I de sene 60'ere var han med i "Dagens Mand".

Tidlige musiske karriereredigér

I de sene 1960'ere var Johnson med i det psykedeliske rockband "Horses"[4]. Andre af bandmedlemmerne fik senere hen en taknemmelig død.

Mødet med Hollywoodredigér

Marc Johnson fik for alvor sit gennembrud som skuespiller i 1980'erne, hvor han som kun 5-årig fik hovedrollen i Miami Vice som ham ingen kan huske navnet på, der var makker til Phillip Michael Thomas. Da serien ophørte i 1989 var der dog ikke flere jobs til Johnson, og selvom han havde forsøgt sig med at udgive et par plader (Heartbeat (1986) og Let It Roll (1989)) var det lige som om publikum ikke rigtig var med ham.

En ny startredigér

Det var først efter at Johnson i løbet af 1990'erne fik lært sig dansk, og fik sig en ny stor interesse i bowlingens ædle kunst at han for alvor blev elsket af folket, endda så meget at op til flere i sympati valgte at købe hans plade, hvor han synger om hvor fedt det er at bowle, for som han selv siger:

"Bowling, det har ikke noget med kegler at gøre - det handler om kugler!"

~ Johnson om bowling

Noterredigér

  1. Præsten skrev ret sjusket i kirkebogen det år grundet et længerevarende nærstudie af altervinens mange egenskaber
  2. Huba Huba!
  3. Jeps, dét er et af disse internet-fup universiteter, der ikke findes. Men med lidt held kan man blive leder af et helt kunstmuseum, med sådan et eksamensbevis, så det er jo bestemt ikke tosset
  4. Hvoraf ét af medlemmerne var meget skør, og senere begyndte at spille sammen med Neil Young