FANDOM

Johnny Cash

Johnny - altid i godt humør og frisk på en kommentar til musikanmelderne!

Johnny Cash (/ John Cash / J.R. Cash / John R. Cash / Jørgen Clevin) (26. februar 193212. september 2003) er en fortrinsvis amerikansk musiker, der er født fortrinsvis i USA, og som har velsignet verden med en del neodepressionistisk country-folk-agtig musik, der skulle gøre alles liv bedre.
Eksperter diskuterer stadig, om det egentlig har været en succes.

30px-Cquote1 svg I fell into a burning ring of fire 30px-Cquote2 svg
Johnny-drengen om livet og alting...

Tidligt livredigér

Johnny blev født i Arkansas i 1932. Midt blandt småborgerlige, indavlede bønder kom han pludselig ud, som barn nummer 4 ud af 7. Med guitar og alting begyndte han straks at skrive socialrealistiske tekster om mangt og meget.
Korte efter blev det hele lidt for meget for hans mor og i særdeleshed hans far. De tævede ham og smed ham ud! Med guitar og alting!

30px-Cquote1 svg I feel for you like a child 30px-Cquote2 svg
Johnny-drengen om de første år.

Ungdommens vårredigér

Med guitar og alting var Johnny tvunget til at flytte hjemmefra og klare sig på egen hånd. Med sine dybt deprimerede tekster, turnerede Johnny rundt i Sydstaterne, mens hans kammerater stadig jagtede folkeslag med højere pigmentindhold ud fra High Schools, busser, tog, barer, gader, kvarterer, byer og stater - så stod Johnny fast og sang. Med guitar og alting.

30px-Cquote1 svg Oh, but the fire went wild 30px-Cquote2 svg
Johnny-drengen om at opdage stoffer.

Beklageligvis så kunne Johnny ikke kende forskel på godt og ondt. 200 baner og nogle tusinde flasker whiskey senere, så havnede han i spjældet, hvor han skrev en del flere deprimerede sange. Med guitar og alting!

Voksenåreneredigér

Da Johnny kom ud fra fængslet[1], havde han fået et par børn - eller tre? Nogen af dem var tilsyneladende undfanget uden for besøgstiden, men for en troende mand fra Sydstaterne, var det jo selvfølgelig en helt naturlig ting. Det sagde hans kone da, og hun hed "Vivian Libero", og så måtte det jo være sandt.

30px-Cquote1 svg The taste of love is sweet. 30px-Cquote2 svg
Johnny-drengen om at møde sin kone.

Johnny satte sig for, at han skulle være interessant for resten af verden. Derfor skrev han nogle socialrealistiske sange om livet i fængsel, og satte sig til at spille dem. Med guitar og alting!
Samtidig tog han sort tøj på, og lod sig hylde som "The man in black" - med guitar og alting!

Dødredigér

30px-Cquote1 svg I went down, down, down and the flames went higher. 30px-Cquote2 svg
Johnny-drengen om den sidste rejse til det evige liv.

Noterredigér

  1. Med guitar og alting - som du nok havde gættet?