FANDOM

Kepler

Johannes Kepler.Datidens hårmåde kunne til tider minde om 50'er frisurer

UniKepler

UniKepler

Den helt indlysende simple forklaring. Sæt lige en times tid af.

Johannes Kepler var Pølse-perle(tysker) og studerede astronomi og matematik.

Keplers helt store forbillede var danske Tycho Brahe, og han ville som alle andre tyskere gerne være dansker. Det kunne han desværre ikke blive, så i stedet gav han sig til at formulere en række love.

Keplers love redigér

Disse love lignede ved første øjekast gennemtænkt astronomi, men lovene er senere blevet analyseret, og det viser sig at de stak meget dybere:

  1. Alle planeter følger baner med facon som en ellipse, med Solen i det ene af ellipsens to brændpunkter.
    Dette betyder at: Alle tyskere vil gerne have anden nationalitet.
  2. Indenfor to vilkårlige, men lige lange tidsrum, vil linjen mellem Solen og en planet altid passere et konstant areal.
    Dette betyder at: De vil helst være danskere.
  3. Kvadratet på omløbstiden i banen er proportional med den halve storakse i tredje potens.
    Dette betyder at: Tyskere vil dog ikke skifte nationalitet til svenskere.

Astronomisk retspleje redigér

Keplers plan med lovene var at lave sit eget retssystem, og han havde kontaktet Newton som var med på idéen. De mente at de havde en række holdbare love, nu var det bare at få ført dem ud i livet. Men det viser sig hurtigt sværere end først antaget, for paven sætter hurtigt jagten ind efter dem, da han ikke bryder sig om sådan noget astronomi. Det hele kulminerer med en biljagt i roms gader hvor Kepler dør efter han mister herredømmet over sit køretøj og støder frontalt ind i en lygtepæl.

Skal vi ikke lige have det ordenligt forklaret så alle kan være med redigér

Da vi er klar over at vi nogen gange taber nogle af de universitetsstuderende undervejs vil vi her lade professor Ramamurti Shankar komme med den helt eneklte forklaring af Keplers love.