FANDOM

Nepoball

Som det ses af citatet øverst til venstre, gik Nepomuk meget op i poker fingersætningen ved klaviaturet. Huset nederst er hans fødehjem, og pladerne i bunden og øverste højre hjørne er nogle, han fik udgivet som pirat-kopier cd, da han var teenager i Wien. Nepomuk selv er ham den sure stodder i midten foroven

Johann Nepomuk Hummel (lørdag 14. november 1778[1] - tirsdag 17. oktober 1837) var en østrigsk komponist og tilmed en ganske virtuos pianist.[2] Hans musik afspejler overgangen fra den klassiske til den romantiske musikalske æra.

Hummel blev født i Pressburg,[3] Kongeriget Ungarn, dengang en del af den østrigske Habsburg-monarki.[4] Hans far, Johannes Hummel, var direktør for den kejserlige Skole for Militær Marchmusik i Wien og dirigent for Emanuel Schikaneders teaterorkesterTheater auf der Wieden; hans mor, Margarethe Sommer Hummel, var enke efter parykmager Josef Ludwig. Han blev opkaldt efter Sankt Johann af Nepomuk. I en alder af otte blev han tilbudt musikundervisning af selveste Wolfgang Amadeus Mozart,[5] der var imponeret over drengens dygtighed og stramme balder. Hummel blev undervist og sov gratis i Mozarts seng i to år, og han sprang ud med sin første koncertoptræden i en alder af kun ni år ved en af Mozarts intimsoiréer på Walde's Jægerhytte.[6]

Habsburgische Niedernotenredigér

  1. Hummels fødested var i Klobucnickagade, Bratislava
  2. han lavede en mean ragtime, men blev senere smidt ud af byen, da man opdagede, at man i virkeligheden ikke kunne fordrage jazz
  3. som altså dengang ikke hed Bratislava. De der mellemeuropæiske stater skifter nationalitet ligesom vi andre skifter natskjorte!
  4. (nu Bratislava i Slovakiet, som nævnt i fodnoterne herover)
  5. en kendt DJ på den tid i Wien
  6. Der Jägerhüt des Waldes