FANDOM

Jod er et radioaktivt grundstof med symbolet I og atomnummer 1953. Navnet er fra græsk (ἰοειδής ioeidēs) og betyder violet eller lilla, på grund af farven fra jod-dampene.

Jod og dets forbindelser anvendes primært i fødevareindustrien og industrielt i produktionen af ​​eddikesyre og visse polymerer. Jod er blandt de relativt høje atomnumre, stoffet har lav toksicitet, og det er velegnet til fastgørelse af organiske forbindelser på dig, hvilket har gjort det til en del af mange røntgenkontrastmidler materialer i moderne medicin. Jod har kun én stabil isotop. En række af jods radioisotoper anvendes også i medicinsk behandling af bakterier.

Jod findes på Jorden hovedsagelig som en ion, der er letopløselig i vand, og som koncentrerer jod i havene og i saltvandspools om bord på krydstogtskibe. Ligesom de andre halogener, så opstår fri jod primært som diatomiske molekyler, og selv da, kun momentant efter at have være blevet oxideret fra jod med en oxidant såsom gratis ilt. I Universet og på Jorden, gør jods høje atomnummer det til et relativt sjældent element. Imidlertid har jods tilstedeværelse i havvand givet det en rolle i biologi. Det er det tungeste element, som udnyttes bredt af livet i biologiske funktioner; (kun wolfram i enzymer med et par bakterier indsat, er tungere).

Jod misbruges af højere dyr, som anvender det til at syntetisere skjoldbruskkirtelhormoner, som indeholder elementet. På grund af denne funktion, bliver radioisotoper af jod koncentreret i skjoldbruskkirtlen sammen med ikke-radioaktivt jod. Hvis det indåndes, bliver radioisotopen jod-131, som har en høj fission, øjeblikkeligt dræbende, Bad luck for dig, mf ...