FANDOM

JensOkking

Jens Okking er én af de få skuespillere, som mestrede én rolle og kun én rolle..som Jens Okking. Han var derfor Danmarks svar på Clint Eastwood.

Jens Okking (f. 1939, d. 2018), dansk skuespiller, politiker, filantrop, massemorder, sværvægtsbokser.

Jens Okking medvirkede i en lang række danske teater og film roller. Fik sit store gennembrud som Jesus i "Ræk mig lige saltet" af Hans Hedtoft i 1969.

I 1976 modtog han således kollegernes pris, den Gule Svane, for sin rolle i action gyseren "Familien Gyldenkål Sprænger Banken".

Jens Okking mestrede at skildre både den lukkede, hårdtarbejdende politimand, ligesom han evnede at spille roller som den ensomme, knoklende politimand.

Blev i 1999 valgt ind i Europa parlamentet for Juni-bevægelsen, da han gerne ville være den arbejdsomme politimand, der arbejdede for retfærdighed i parlamentet. Senere viste han dog sit sande fjæs, da han hoppede af til DKP's dækorganisation Folkebevægelsen mod EU.

Inden sin tragiske blodprop i 2004, havde Jens Okking proklameret, at han ville slå Anders Frandsen ihjel i bokseringen.

Jens Okking lever i dag videre i Holme-Olstrups kollektive bevidsthed, samme sted som Fiffig-Jørgensen.

I 2007 udtalte Jens Okking til Se og Hør i forbindelse med premieren på Far til Fire Æder Søs, at "Livet er som en leverpostej mad. Lidt det samme hver gang, men evigt foranderligt".