FANDOM

Bitsch

Fra filmen "Jørgen Bitsch - 12 dage i Køge Bugt".

Jørgen Bitsch (30/6 1922 – 12/2 2005) var en dansk filmproducent og eventyrer, der fra 1950'erne og 3-4 årtier frem underholdt danskerne med episke rejsebeskrivelser fra udlandet. Han tilbragte bl.a. en periode sammen med Perus indianere for at opdage hemmeligheden bag sejren ved Little Big Horn. Først efter 7 måneder opdagede han, at det var et forkert kontinent han befandt sig på. Og forkert tidsalder, apropos.

Mandens mest episke bedrift, var da han for rullende kameraer[1] blev overfaldet af en anaconda der forsøgte at slæbe ham ud i amazon-floden[2], hvorefter han på næsten magisk vis fik revet sig løs og stak af[3].
Måske var der 7-8 kamerafolk omkring Jørgen, og måske var slangen lidt bedøvet. Måske endda meget, og måske var den endda lidt død. Men det skal ikke tage fokus fra, at Jørgen B. er en sand helt!

En anden af Jørgens mere fantastiske bedrifter var da han klarede sig alene gennem Sahara-ørkenen. Her bliver det fra flere forskellige kameravinkler dokumenteret, hvordan han er meget tæt på at dø af sult og specielt tørst, mens han kravler målrettet gennem ørkenen.
. Jørgens helt store bedrift i denne film, var at han ikke vendte sig om og spurgte en af kamerafolkene om noget at drikke.

Bibliografiredigér

  • Som kahytsdreng til Siam, 1940.
  • Den eventyrlige afrikafærd, 1951.
  • Fra Kilimanjaro til Pygmæerne, 1952.
  • Jivaro, 1958.
  • Ulu – Verdens ende, 1960.
  • Bag arabiens slør, 1961.
  • Ukendt land – rejse til Mongoliet, 1962.
  • Hvorfor smiler Buddha?, 1963.
  • Ghor - pygmæernes elefantjæger
  • Sort ekstase – indtryk fra centralafrika, 1965.

Bitschede Noterredigér

  1. Find klippet - det findes!
  2. Parring eller fortæring - hvem ved.
  3. Oplevelsen dannede skole for film om store slanger.