FANDOM

Jægerstenalderen

fedt kunne man have det i jægerstenalderen. Man kan se, at der er bjørn til aftensmaden, hvis man ikke hellere bare vil spise sig mæt i østers. Den ældre mand til højre er i færd med at udhugge en kano, så han kan lokke nogle af de unge sild med på en kysttur

Jægerstenalderen er den ældste og bedste form for stenalder, der nogensinde har eksisteret eller vil eksistere.[1] "Det bomber os tilbage til stenalderen" og "det er jo de rene stenaldertilstande" bliver der ofte sagt, men var det virkelig så dårligt i stenalderen?

Nej, gu var det da ej! redigér

I stenalderen var kønsrollemønsteret stabilt - en mand var en mand[2] og en kvinde en kvinde, og sådan var det bare. Mændene gik på jagt, og drak drikke af gæret honning og spiste euforiserende psilocybinsvampe, medens kvinderne samlede østers og passede gorillaer flokken af unger og bopladsen. Der var intet skattevæsen, og skulle et sådant væsen endelig dukke op, fik det bare én med stenøksen, og så var der mad til alle på bopladsen i flere uger. Nogle vintre måtte de dog overleve på deres lager af tørrede mappedyr.

Et liv i ubekymret overflodredigér

Mappedyr og kontormus var også et vigtigt næringstilskud, man kunne supplere føden med, og branding foretog man kun i skovområder, hvis man lige manglede lidt jord til en bette køkkenhave (der så passende kunne lægges i nærheden af køkkenmøddingen). Der var intet stress og knoklearbejde, da dyr og bærbuske passede sig selv, og det blot var at plukke noget, når man var sulten.

De invasive bønderredigér

Uheldigvis lykkedes det en del mappedyr og skattevæsener at undslippe stenaldermennesket, hvorefter de undslupne formerede sig som rotter, spredte sig som pesten og indførte hektarstøtte og Massey Fergusson-trækokser, og afgifter og ekspropriationer, og så havde jægerstenalderfolket ingen anden mulighed end at blive bønder,[3] og bondestenalderen voksede frem, anført af Michael Bondesens tipoldefar.

Beslægtede emnerredigér

Stenaldernoterredigér

  1. Der var tale om den samme paradisiske eufori, som Adam og Eva oplevede i Edens Have
  2. Med mindre han kom ud for en fatal jagtulykke
  3. D.v.s. de af dem, som ikke blev jægersoldater