FANDOM

Rebroff

Ivan i klassisk positur med pelshue på hovedet

Ivan2

Ivan2

In Tiefen Keller

Rebroff2

En stærkt ældet Ivan Rebroff på vej til Bayreuth i 2007 for at høre noget god Wagner

Ivan Rebroff (1931 - 2008) er den største sanger som jordkloden har oplevet. Pga. af sin stærke urkraft og sine 4½ oktaver har han kunne overføre russisk manddomskraft og -mod gennem højtalerne til mænd med problemer med potensen og manglende daglig vodkaindtagelse.

Der var selvfølgelig lige det aberdabei, at manden aldrig har været russer, men selv russerne var ligeglade da han under den Kolde Krig var dem en langt bedre ambassadør i Vesten end Nureeiev og det samlede Bolshoi-balletkorps.

Biografiredigér

Tiden i Berlin redigér

Ivan blev født som Hans-Rolf Rippert i 1931 i Spandau, Berlin. Moren var halvt russer og var årsagen til at han som barn fik fortalt om pramdragerne på Volga og de russiske kosakkers virtouse ridt over stepperne på et tidspunkt hvor alle andre børn fik læst højt af en bog skrevet af en østrigsk kunstmaler.
Ved krigens afslutning tiggede han sine forældre om at måtte flytte over i den russiske zone men flyttede dog hurtigt tilbage da han opdagede at russerne dér ikke havde pelshue på eller red rundt i gaderne. Han tog i stedet til Hamburg hvor han studerede sang i 50'erne og var med i Allstarz.

Den militære træning i 60'erne redigér

Hans-Rolfs færden i starten af 60'erne er ukendt af de fleste men han var selvfølgelig blevet indrulleret i den russiske hær hvor han modtog træning i kosakridt, russerdans, elementær balalajka, vodka (Na Sdarowje og sån noget), borstscjch, Lenin, Trotskij, Marx, mere Marx, endnu mere Marx og ud af dette kom den genfødte Ivan Rebroff der var mere russisk end den mest partitro sovjetborger.

Ivans internationale gennembrudredigér

Hans gennembrud foregik i Paris(1968) i musicalen kendt som "Spillemand på en tagryg". Sucessen var overvældende så Ivan smedede men jernet var varmt og iklædte sig for altid den elskede pelshue[1] og noget mærkeligt kluns. Han gav derefter ca. 200 koncerter om året frem til sin død mens han til dagligt boede på en græsk ø.

Ivan Rebroffs stemmepragt redigér

Ivan Rebroff var bass baryton og hans stemmes resonans var i stand til at skabe massivt kvindeligt udflåd på trods af manden egentlig ikke var noget skønhedsfænomen. Alle mænd i 70'erne oplevede på et eller andet tidspunkt at have Ivan Rebroff gående i baggrunden[2]under kønsakten, fordi alt blev større og mere rummeligt i Ivan Rebroffs univers.

Morten Messerschmidt har altid erkendt at det var Ivan som gjorde ham til en moden mand, så han fik lyst til at udsende juleplader, drikke i venners lag og slå sig på uartige syngedamer fra Bakken.

Udvalgte albumsredigér

Der var godt nok 176 at vælge mellem. Så det tog lidt tid...

  • Ruβische Weinacht
  • Weinacht aus Ruβland
  • Kossakenlieder
  • Ach, nein. Weinacht ist in die Sovietunion verboten
  • Kinder Abendteuer aus die ruβische Fluβen.
  • Vodka, Weib und Gesang
  • Komm mit mir zu Moschau und Novgorod
  • Ivan Rebroff und Lene Siel singen Weinachtslieder zusammen

Nej hverken Ole Erling eller James Last har forsøgt at kopiere Ivan Rebroff.

Noter redigér

  1. På det tidspunkt var det også ved at være så som så med hans hårpragt. Elton John kunne have lært meget af denne mand.
  2. De vidste ikke hvorfor - de sku' bare vide!!
Share 1 Share 2 Googleplus Share 3 Share 4 Share 5